•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال الكشف عن اتجاهات معلمي الرياضيات للمرحلة الأساسية في مديرية تربية وتعليم لواء ماركا نحو التعليم الدامج وعلاقته بالاندماج المدرسي لدى الطلبة المدمجين، بلغت عينة الدراسة (84) معلمًا من معلمي الرياضيات للمرحلة الأساسية في مديرية تربية وتعليم لواء ماركا، واستخدمت الدراسة استبانة اتجاهات معلمي الرياضيات نحو التعليم الدامج، واستبانة الاندماج المدرسي لدى الطلبة المدمجين من وجهة نظر معلميهم، واتَّبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتوصَّلت الدراسة إلى أنَّ مستوى اتجاهات معلمي الرياضيات للمرحلة الأساسية نحو التعليم الدامج بلغت (79.65%) وهو مستوى "مرتفع"، وأنَّ نسبة الاندماج المدرسي لدى الطلبة المدمجين من وجهة نظر معلميهم بلغت (81.8%) وهو مستوى "مرتفع"، وبلغ معامل الارتباط بيرسون بين التعليم الدامج والاندماج المدرسي (0.545) وهو معامل ارتباط إيجابي مما يعني أنَّ العلاقة طردية أي أنه كلما زادت اتجاهات معلمي الرياضيات نحو التعليم الدامج زاد الاندماج المدرسي لدى الطلبة المدمجين، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط اتجاهات معلمي الرياضيات نحو التعليم الدامج تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط اتجاهات معلمي الرياضيات نحو التعليم الدامج تعزى لمتغير سنوات الخبرة لجميع الأبعاد، وكذلك لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط الاندماج المدرسي لدى الطلبة المدمجين من وجهة نظر معلميهم تعزى لمتغير جنس، وسنوات خبرة المعلم لجميع الأبعاد.

The article aimed to reveal the attitudes of primary school mathematics teachers in the Marka District Education Directorate towards inclusive education and its relationship to school integration among integrated students. The study sample amounted to (84) primary school mathematics teachers in the Marka District Education Directorate. The study used a questionnaire on mathematics teachers’ attitudes towards inclusive education and a questionnaire on school integration among integrated students from the point of view of their teachers. The study followed the descriptive analytical approach. The study concluded that the level of attitudes of primary school mathematics teachers towards inclusive education reached (79.65%), which is a “high” level, and that the percentage of school integration among integrated students from the point of view of their teachers reached (81.8%), which is a “high” level. The Pearson correlation coefficient between inclusive education and school integration reached (0.545), which is a positive correlation coefficient, meaning that the relationship is directly proportional, meaning that the more the attitudes of mathematics teachers towards inclusive education, the more school integration among integrated students’ increases. There are statistically significant differences between the average attitudes of mathematics teachers towards inclusive education. The inclusion is attributed to the gender variable in favor of females, while there are no statistically significant differences between the average attitudes of mathematics teachers towards inclusive education attributed to the variable of years of experience for all dimensions, and there are also no statistically significant differences between the average school integration of integrated students from the point of view of their teachers attributed to the gender variable, and the teacher's years of experience for all dimensions.

Included in

Education Commons

Share

COinS