Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract
هدفت الدراسة للكشف عن دور دبلوم القيادة التعليمية المتقدمة أحد برامج جمعية الملكة رانيا للتميز التربوي في تطوير الأداء المدرسي من وجهة نظر خريجين الدبلوم، وتكوّنت عينة الدراسة من (168) خريج وخريجة من خريجي الدبلوم، واستخدمت الدراسة استبانة الأداء المدرسي، واتّبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتوصّلت الدراسة إلى أنّ أبرز معالم التعلم المستفادة من البرنامج هو تحليل الطالب المعارف في المواقف التعليمية، أما أبرز مظاهر التعليم المستفادة فهي توظيف التقويم التكويني وفق أهداف الدرس، وفي مجال الإدارة كان ابرز معلما هو تنفيذ إدارة المدرسة أساليب فاعلة لتحقيق الأهداف. كما ظهر أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية دور دبلوم القيادة التعليمية المتقدمة أحد برامج جمعية الملكة رانيا للتميز التربوي في تطوير الأداء المدرسي من وجهة نظر خريجين الدبلوم تبعًا لمتغيرات الجنس، ومدة التخرج
The study aimed to reveal the role of the Advanced Educational Leadership Diploma, one of the programs of the Queen Rania Association for Excellence in Education, in developing school performance from the perspective of diploma graduates. The study sample consisted of (168) male and female graduates of the diploma. The study used a school performance questionnaire, and followed the descriptive analytical approach. The study concluded that the most prominent learning features gained from the program are the student's analysis of knowledge in educational situations, while the most prominent aspects of teaching gained are the use of formative assessment according to the lesson objectives. In the field of management, the most prominent feature was the school administration's implementation of effective methods to achieve the objectives. It also appeared that there were no statistically significant differences in the role of the Advanced Educational Leadership Diploma, one of the programs of the Queen Rania Association for Excellence in Education, in developing school performance from the perspective of diploma graduates according to the variables of gender and graduation period
Recommended Citation
Alhussaini, Sameera Kalaf Zair
(2024)
"دور دبلوم القيادة التعليمية المتقدمة لجمعية الملكة رانيا في تطوير الأداء المدرسي,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
4, Article 20.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss4/20