•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى درجة توظيف الوسائل الإلكترونية في إنجاز المهام المطلوبة من وجهة نظر معلمي المدارس الحكومية الثانوية في مدارس محافظة مادبا، استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، حيث تكونت عينة الدراسة من (320) معلمًا و(290) معلمة للمرحلة الثانوية في المدارس الحكومية في مديرية التربية والتعليم للواء قصبة مادبا/ الأردن، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بتطوير مقياس توظيف الوسائل الإلكترونية، والتحقق من خصائصه السيكومترية، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة توظيف الوسائل الإلكترونية في إنجاز المهام المطلوبة من وجهة نظر معلمي المدارس الحكومية الثانوية في مدارس محافظة مادبا جاءت بدرجة متوسطة، كما توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( α=0.05) في مقياس توظيف الوسائل الإلكترونية يعزى لمتغير العمر ولصالح المعلمات الإناث، كما بينت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( α=0.05) في مقياس توظيف الوسائل الإلكترونية يعزى لمتغير الخبرة وجاءت لصالح ذوي الخبرة ( 6-10) سنوات. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بعدة توصيات منها: اعداد المعلمين وتمكينهم من الممارسات التدريسية الحديثة والاتجاهات التعليمية المبنية وفقا للمعايير الإلكترونية، وتوفير البنية التحتية المناسبة في المدارس والتجهيزات اللازمة من مختبرات حاسوب وشبكات إنترنت عالية الجودة.

The study aimed to identify the degree of employing electronic means in accomplishing the required tasks from the point of view of secondary government school teachers in the schools of Madaba Governorate. The researcher used the analytical descriptive approach. Where the study sample consisted of (320) male and (290) secondary school teachers in public schools. The Directorate of Education of the Qasaba Madaba / Jordan, and to achieve the objectives of the study, the researcher developed a scale for the use of electronic means, and verified its psychometric properties. The results of the study showed that the degree of employing electronic means in accomplishing the required tasks from the point of view of secondary government school teachers in the schools of Madaba governorate came to a moderate degree. Electronic means are attributed to the variable of age and in favor of female teachers. The results of the study also showed that there are statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) in the scale of employing electronic means due to the variable of experience and came in favor of those with experience (6-10) years. In the light of the results of the study, the researcher recommended several recommendations, including: preparing teachers and enabling them to adopt modern teaching practices and educational trends based on electronic standards, and providing appropriate infrastructure in schools and the necessary equipment such as computer laboratories and high-quality Internet networks.

Included in

Education Commons

Share

COinS