•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة إلى بيان التأثيرات المستقبلية للتقنيات الحديثة، في طرق التدريس، في المدارس الحكوميّة، في العاصمة الأردنية عمّان، وتم اتباع المنهج الوصفي التحليلي، وتمّ اعتماد الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وتكون مجتمع الدراسة من المعلمين، وبلغ حجمه (685) معلّمًا، ومعلّمة، وتم أخذ العينة بالطريقة العشوائيّة اعتمادًا على جدول مورغان، حيث بلغ حجم العينة(260) معلمًا، ومعلمةً، وتمّ توزيع أداة الدراسة (الاستبانة) بالطريقة الإلكترونيّة، وتمّ استخدام برنامج الحزمة الإحصائي (SPSS)؛ لتحليل بيانات الدراسة. وتوصّلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمّها: إنّ التأثيرات المستقبلية للتقنيات الحديثة، في طرق التدريس، في المدارس الحكومية، في العاصمة الأردنية عمّان، حصلت على درجة أهمية مرتفعة بلغت(3.88)، ولا يوجد فروق دالة إحصائيًّا في فقرات التقنيات الحديثة في ضوء متغيرات: الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، ووجود فروق دالة إحصائيًّا في فقرات التقنيات الحديثة، في ضوء متغير العمر. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها: العمل على تطبيق التقنيات الحديثة في جميع المناهج المدرسيّة، والتركيز على نموّ المعرفة لدى التلاميذ، وذلك من خلال إجراء اختبارات تقيس درجة نموّ المعرفة لديهم، ومدى تفاعلهم معها، وتوضيح مدى أهميّة استخدام التقنيات الحديثة في العمليّة التعليميّة.

The study aimed to demonstrate the future impacts of modern technologies on teaching methods in government schools in Amman. The descriptive analytical approach was followed, and the questionnaire was adopted as a tool for collecting data. The study community consisted of teachers, and its size was (685) male and female teachers. The sample was taken randomly based on the Morgan table, where the sample size was (260) male and female teachers. The study tool (questionnaire) was distributed electronically, and the statistical package (SPSS) program was used to analyze the study data. The study reached a set of results, the most important of which are: The future impacts of modern technologies on teaching methods in government schools in Amman, obtained a high importance score of (3.88), and there are no statistically significant differences in the paragraphs of modern technologies in light of the variables: gender, academic qualification, and years of experience, and there are statistically significant differences in the paragraphs of modern technologies in light of the age variable. The study recommended working on applying modern technologies in all school curricula, and focusing on the growth of knowledge among students, by conducting tests that measure the degree of their knowledge growth, the extent of their interaction with it, and clarifying the importance of using modern technologies in the educational process.

Included in

Education Commons

Share

COinS