Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract
هدف البحث الكشف عن معوقات استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تدريس العلوم للمرحلة الأساسية من وجهة نظر المعلمين بمديرية التربية والتعليم البادية الشمالية الغربية. استخدم الباحث المنهج الوصفي والاستبانة أداة في بحثه، وتكونت عينة الدراسة من (968) معلما ومعلمة. تم اختيارها بالطريقة العشوائية المنتظمة. وكشفت النتائج: حصلت المعوقات في استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تدريس العلوم للمرحلة الأساسية من وجهة نظر المعلمين مديرية التربية والتعليم البادية الشمالية الغربية بدرجة متوسطة(3.41). وعلى مستوى المحاور، فقد حصل محور الطالب بالمرتبة الأولى بدرجة مرتفعة وبمتوسط حسابي (4.44)، يليه المحور البيئة الصفية في المرتبة الثانية وبدرجة مرتفعة وبمتوسط حسابي (3.96). يليه محور المعلم في المرتبة الثالثة وبدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي(2.86). واخيرا حصل محور المحتوى في المرتبة الاخيرة بدرجة منخفضة وبمتوسط حسابي(2.54). وبينت نتائج البحث وجود فروق لسنوات الخبرة التعليمية ولصالح(10سنوات فأكثر). ووجود فروق ذات دلالة احصائية في الجهة المشرفة ولصالح المدارس الحكومية. ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير الجنس. وفي ضوء هذه النتائج قدمت بعض التوصيات والمقترحات ومنها: تنظيم دورات تدريبية على كيفية استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية للطلاب، وكيفية الاستفادة من هذه الاستراتيجية للمذاكرة وحل الواجبات المنزلية. وتشجيع التدريب والنمو المهني اثناء خدمتهم فيما يتعلق باستخدامات التقنيات الحديثة ومنها استراتيجية الخرائط الذهنية الإلكترونية في العلمية التدريسية والتعليمية
The aim of the research was to reveal the obstacles of using electronic mental maps in teaching science for the basic stage from the point of view of teachers in the north-western Badia Directorate of education, the researcher used the descriptive methodology. The sample of the study consisted of (968) teachers. They were chosen at random. The results revealed: the obstacles in the use of electronic mental maps in teaching science for the basic stage from the point of view of teachers, the north-western Badia Directorate of Education, received an average grade (3.41). At the level of the axes, the student's axis obtained the first place with a high degree and an arithmetic average (4.44). It is followed by the classroom environment axis in second place, with a high degree and an arithmetic average (3.96). The teacher's axis is followed by the third, with an average grade and with an arithmetic average (2.86). Finally, the content hub ranked last with a low score and an average account (2.54). The research results showed that there are differences in the years of educational experience and in favor of (10 years and more). And the presence of significant differences in the supervising authority and in favor of Public Schools. There were no significant differences in the sex variant. In light of these results, some recommendations and suggestions were made, including: organizing training courses on how to use electronic mental maps for students, and how to take advantage of this strategy for studying and solving homework. And to encourage training and professional growth during their service with regard to the use of modern technologies, including the strategy of electronic mental maps in teaching and educational science
Recommended Citation
Alsharafat, Muhammad Ayed Shati
(2025)
"معوقات استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تدريس العلوم للمرحلة الأساسية,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
4, Article 4.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss4/4