Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور القيادة الخادمة في السلوك الابداعي لدى معلمي مديرية التربية و التعليم لواء ماركا، ولغايات تحقيق أهداف الدراسة الحالية تم استخدام المنهج الوصفي و التحليلي لملائمته لنوع الدراسة، حيث تم تطوير استبانة لجمع البيانات من العينة التي تم اخيارها بالطريقة العشوائية من مجتمع الدراسة المكون من جميع معلمي مديرية التربية والتعليم للواء ماركا والبالغ عددهم (6814)، وتم أخذ عينة عشوائية قوامها (365) معلماً ومعلمة، حيث تم ارسال وتطبيق الاستبانة إلكترونياً، وتم استرجاع (314) استبانة أي ما نسبته 86% من إجمالي عينة الدراسة وجميعها تصلح لأغراض التحليل الإحصائي، وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية بين للقيادة الخادمة بأبعادها المتمثلة في (الايثار، المشاركة العاطفية، التمكين) في السلوك الابداعي للمعلمين في المدارس، وقد أوصت الدراسة بزيادة الاهتمام في القيادة الخادمة في المؤسسات التعليمية لما لها من أهمية في إبراز دور العاملين ومشاركتهم وتحسين العلاقات بينهم، وتشجيع معلمي مديريات التربية والتعليم على استخدام السلوك الإبداعي وذلك لما له من أهمية في تحسين جودة العملية التعليمية
The current study aimed to identify the role of servant leadership in the creative behavior of the teachers of the Directorate of Education, Marka District, and for the purposes of achieving the objectives of the current study, the descriptive and analytical approach was used for its suitability to the type of study, where a questionnaire was developed to collect data from the sample that was chosen randomly from The study population consisting of all the teachers of the Directorate of Education of Marka district, whose number is (6814), and a random sample of (365) male and female teachers was taken, where the questionnaire was sent and applied electronically, and (314) questionnaires were retrieved, which is 86% of the total study sample. And all of them are suitable for the purposes of statistical analysis, and the results of the study showed a correlation between the servant leadership and its dimensions of (altruism, emotional participation, empowerment) in the creative behavior of teachers in schools, and the study recommended increasing interest in servant leadership in educational institutions because of its importance in highlighting The role of workers, their participation and improvement of relations between them, and encouragement of teachers of education directorates to use creative behavior because of its importance in improving the quality of the educational process
Recommended Citation
Hanoush, Rajaa Mahmoud Hassan
(2024)
"دور القيادة الخادمة في السلوك الإبداعي لدى المعلمين,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
4, Article 9.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss4/9
تعديلات المطلوبة على البحث
تعديلات المجلة 22.pdf (882 kB)
التعديلات المطلوبه