Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract
هدفت هذه الدراسة للتعرف على التنبؤ بإدارة الأزمات من خلال الأساليب القيادية في قطاع الفنادق الأردني، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات، وتكون مجتمع الدراسة مـن جميع الفنادق ذات التصنيف من نجمة واحدة إلى خمس نجوم في الأردن والبالغ عددهم 325 فندقًا مدرجًا من قبل جمعية الفنادق الأردنية، أما عينة الدراسة فقد تم تحديدها بأسلوب العينة القصدية وتم جمع البيانات من 165 فندق المصنفة من (3-5) نجوم في الأردن، وتم إجراء التحليل الإحصائي باستخدام برمجية (SPSS)، وقد أظهرت النتائج أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد الأساليب القيادية وإدارة الأزمات، حيث بلغ معامل الارتباط (0.603)، وفيما يتعلق بأثر أبعاد الأساليب القيادية في إدارة الأزمات؛ فقد أظهرت النتائج أن متغير القيادة التشاركية كان الأكثر تأثيراً في إدارة الأزمات، تلاه متغير القيادة التحويلية، وأخيراً متغير القيادة الأصيلة، حيث بلغت قيم المعامل المعياري (B) (0.327، 0.326، 0.559).
This study aimed to identify the prediction of crisis management through leadership styles in the Jordanian hotel sector. The study adopted a descriptive-analytical approach, using a questionnaire as a data collection tool. The study population consisted of all 325 hotels rated from one to five stars in Jordan, listed by the Jordan Hotel Association. The study sample was determined using a purposive sampling method, and data was collected from 165 hotels rated from three to five stars in Jordan. Statistical analysis was conducted using SPSS software. The results showed a statistically significant relationship between the dimensions of leadership styles and crisis management, with a correlation coefficient of 0.603. Regarding the impact of leadership styles on crisis management, the results showed that the participatory leadership variable was the most influential in crisis management, followed by transformational leadership, and finally authentic leadership, with standard coefficient values (B) of 0.327, 0.326, and 0.559. Based on the results, the study made several recommendations, the most important of which is the need to enhance proactive crisis planning to ensure that organizations are prepared to respond to crises with flexibility and efficiency.
Recommended Citation
الحلايبة, رهف أحمد محمد and الزعبي, رائد حسام
(2025)
"أثر الأساليب القيادية على إدارة الأزمات في قطاع الفنادق الأردني,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
02, Article 10.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss02/10
Included in
Advertising and Promotion Management Commons, Business Administration, Management, and Operations Commons