•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال تحديد مستوى الكفايات التدريسية لدى طلبة قسم التربية البدنية خلال فترة التدريب الميداني، وتم استخدام المنهج الوصفي عن طريق الاستبانة كأداة لجمع المعلومات، حيث تشكلت عينة الدراسة من (52) طالباً وطالبة من المسجلين في مقرر التدريب الميداني خلال العام الدراسي 2023م في جامعة قطر. وتم خلال الدراسة تقييم مختلف الكفايات التدريسية بما في ذلك الكفايات المهنية وكفايات إدارة الفصل وكفايات التقييم. وأشارت النتائج إلى أن الطلاب يعتقدون أنهم يتمتعون بكفايات تدريسية عالية، بمتوسط حسابي بلغ (4.41) أما فيما يتعلق بالمجالات (كفايات إدارة الصف، الكفايات المهنية، كفايات التدريس للطالب المعلم بكلية التربية، وكفايات التقييم الصفي) فقد جاءت جميعها بدرجة تقييم مرتفعة. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة لصالح الإناث في مجال كفايات التقييم في الصف وعدم وجود فروق في باقي المجالات

The article aimed to determine the level of teaching competencies among students of the Physical Education Department during the field training period. The researcher used the descriptive approach via a questionnaire as a tool for collecting information. The study sample consisted of (52) male and female students registered in the field training course during the academic year 2023. At Qatar University, various teaching competencies were evaluated, including professional competencies, classroom management competencies, and evaluation competencies. The results indicated that the students believe that they have high teaching competencies, with an average score of (4.41). As for the fields (classroom management competencies, professional competencies, teaching competencies for student teachers in the College of Education, and classroom evaluation competencies), all of them received a high evaluation score. The results also indicated that there were statistically significant differences in favor of females in the field of assessment competencies in the classroom, and there were no statistically significant differences in the rest of the fields

Share

COinS