Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract
هدف البحث الحالي إلى تسليط الضوء على رأي الطلبة المعلمين في جامعة الأزهر-غزة بالتعلم المتزامن وغير المتزامن والذي تم استخدامه من خلال نشاطات في مساق طرق تدريس اللغة الإنجليزية، وإيجاد هل لمتغير الجنس والمستوى الأكاديمي أثر على آرائهم. اعتمد الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، حيث شارك 13 طالباً معلماً و36 طالبة معلمة من كلية التربية في تعبئة الاستبيان. استخدم الباحثان استبيان يحتوي على ثلاثة أقسام لمعرفة رأي المشاركين بالتعلم المتزامن والتعلم غير المتزامن واقتراحاتهم لتحسينه، وتضمنت النتائج أن الطلبة المعلمين في جامعة الأزهر-غزة كانت لديهم اتجاهات إيجابية نحو التعلم المتزامن وغير المتزامن وأن هذا النوع من التعلم عبر الإنترنت يعزز ممارساتهم في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بنجاح. وكما أشارت النتائج إلى أن متغير الجنس ليس له أثر على رأي الطلبة المعلمين لكن كان هناك أثر للمستوى الأكاديمي.
This study aimed to highlight TEFL student-teachers' perceptions towards synchronous and asynchronous online learning used to conduct the teaching activities of a TEFL course, and to find out whether the sex and academic achievement variables affect those student-teachers' perceptions at Al-Azhar University-Gaza. The researchers adopted the descriptive analytical approach design in which thirteen male and thirty-six female student-teachers from the Faculty of Education participated in the survey. The researchers used a questionnaire, which included three sections, to reveal the participants’ perceptions towards synchronous and asynchronous online learning and their suggestions to improve the use of this style of learning. Results indicated that Al-Azhar University student-teachers have positive perceptions towards synchronous and asynchronous online learning classes and feel that this type of online learning successfully enhanced their TEFL practices. Results also showed that the sex variable did not affect student-teachers' perceptions, but the academic achievement level variable did
Recommended Citation
Abu Shaban, Sumer Salman and Shaat, Mohamed Ali
(2025)
"Synchronous and Asynchronous Online Learning in a TEFL Course: An Investigation of Student-teachers’ Perceptions,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: Vol. 45:
Iss.
2, Article 17.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol45/iss2/17
Included in
Online and Distance Education Commons, Teacher Education and Professional Development Commons