•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى العلاقة بين الذكاء العاطفي والنمو الأخلاقي والتحصيل الأكاديمي: دراسة ارتباطية لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدارس قصبة عمان، واستخدم المنهج الوصفي الارتباطي لملاءمته أغراض الدراسة، وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة من طلبة المرحلة الثانوية والبالغ عددهم (384) طالباً وطالبة، وتبين من خلال النتائج أن مستوى الذكاء العاطفي والنمو الأخلاقي، والتحصيل الأكاديمي مرتفع المستوى لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدارس قصبة عمان. وأظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية طردية ذات دلالة إحصائية بين الذكاء العاطفي والنمو الأخلاقي والتحصيل الأكاديمي لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدارس قصبة عمان، وأوصت الدراسة بضرورة تضمين الذكاء العاطفي في البرامج التعليمية للطلاب، وضرورة تكامل مفاهيم الأخلاق والقيم في المواد الدراسية

The study aimed to identify the relationship between emotional intelligence, moral development, and academic achievement: a correlational study among secondary school students in Kasbah Amman schools. The descriptive correlational approach was used to suit the purposes of the study, and the study sample was selected in a simple random way from the secondary school students, which numbered (384) students from both genders. The results showed that the level of emotional intelligence, moral development, and academic achievement is high among secondary school students in Kasbah Amman schools. The results showed a positive, statistically significant relationship between emotional intelligence, moral development, and academic achievement among secondary school students in Kasbah Amman schools. The study recommended the need to include emotional intelligence in educational programs for students, and the need to integrate the concepts of morals and values into academic subjects

Included in

Education Commons

Share

COinS