•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدّراسة إلى الكشف عن مستوى كل من العزلة الاجتماعية والأفكار اللاعقلانية، والعلاقة بينهما لدى طلبة المدارس. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، وتكوّنت عيّنة الدّراسة من (831) طالباً وطالبة (476 طالباً و 355 طالبة)، تم اختيارهم بالطّريقة المُتيسرة في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي (2023/2022)م. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ جرى استخدام مقياس العزلة الاجتماعية ومقياس الأفكار اللاعقلانية اللذين أعدا لغايات هذه الدراسة، بعد التحقق من صدقهما وثباتهما. أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى كل من العزلة الاجتماعية والأفكار اللاعقلانية جاء متوسطاً، وأن هناك علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بينهما. كما أظهرت النتائج أيضاً عدم وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى كل من العزلة الاجتماعية والأفكار اللاعقلانية تعزى لمتغيري الجنس والمرحلة الدراسية. وأوصت الدراسة بتوفير بيئة تعليمية تساعد الطلبة على التفكير العقلاني وتحسين مهارات التواصل الاجتماعي

This study aimed to reveal the levels of social isolation and irrational thoughts among school students and investigate their relationship. The study relied on the correlational descriptive approach. The sample study consisted of (831) students (476 males and 355 females) in the second semester of the academic year (2022/2023); they were selected using the convenience sampling method. To achieve the study's objectives, the social isolation scale and irrational thoughts scale that were prepared for this study were used, and the validity and stability of both scales were verified. The study results showed that the levels of social isolation and irrational thoughts came to moderate levels. The results showed a positive statistically significant correlation between them. The results also showed no statistically significant differences in the levels of social isolation and irrational thoughts due to the variables (gender, academic stage). The study recommended creating an educational environment that helps students think rationally and improve social communication skills

Share

COinS