•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: This study aimed at finding out the impact of mental training program on the development of some basic skills in gymnastics. The sample of the study consisted of (20) students from the faculty of sports sciences at the University of Mu’tah and enrolled in gymnastics courses (2). The researchers used the experimented methodology, and the sample was divided into two equal groups with (10) students in each group: The first groups is an experimental group, on which the mentsal training program has been applied and the second group was a control for which the regular program was applied. The results of the study showed that there were significant differences between the pre and post tests of nthe experimental group, in favor of the post test. Also, there were significant differences between the pre and post tests of the control group in favor of the post test. As well as there were significant differences between the post- test of the experimental group and the control group in favor of the experimental group. The researchers recommend the necessity of emphasizing the application of the mental training program accompanying skill training while learning different skills.

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى تأثير برنامج للتدريب العقلي على تطوير بعض المهارات الأساسية في رياضة الجمباز, وتكونت عينة الدراسة من 20 طالبا من طلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة والمسجلين في مساقات الجمباز "2". استخدم الباحثان المنهج التجريبي وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين متكافئتين وبواقع "10" طلاب في كل مجموعة, المجموعة الأولى تجريبية طبق عليها برنامج التدريب العقلي, والمجموعة الثانية ضابطة طبق عليها البرنامج الاعتيادي. وأظهرت نتائج هذه الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والقياس البعدي للمجموعة التجريبية ولصالح القياس البعدي وكذلك توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة ولصالح القياس البعدي, وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس البعدي للمجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة ولصالح المجموعة التجريبية, ويوصي الباحثان بضرورة التأكيد على تطبيق برامج التدريب العقلي المصاحب للتدريب المهاري خلال تعلم المهارات الحركية المختلفة.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.