•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed at identifying the degree to which secondary school principals in the State of Kuwait practice administrative transparency from the viewpoint of teachers and educational supervisors.The researcher followed the descriptive methodology to its relevance to the nature and objectives of the study. The sample of the study consisted of (632) subjects, of these, (378) male and female teachers and (254) male and female educational supervisors, in the second semester of the school year (2007/2008). The study found that the degree of secondary school principals in the State of Kuwait exercising administrative transparency was medium from the point of view of teachers and educational supervisors. There were significant differences for the study sample estimates in the fields of practicing administrative transparency attributed to sex variable, in favor of males, and therer were no significant differences for the study sample estimates attributed to academic qualification. In light of the results of the study, the researchers recommended that necessity of secondary school principals achieving administrative transparency more than they are currently in their administrative operations, and promoting practices that are conductive to their achievement, so that institutions can benefit from the positive effects of them and providing guidelines for applying administrative transparency.

ملخص: هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في دولة الكويت للشفافية الإدارية من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين, واتبع الباحثان المنهج الوصفي نظراً لملاءمته طبيعة الدِّراسة وأهدافها, وتكونت عينة الدراسة من (632) فرداً, منهم (378) معلماً ومعلمة, و(254) مشرفاً ومشرفة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2017/2018م, وتوصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في دولة الكويت للشفافية الإدارية من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين متوسطاً, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لتقديرات عينة الدِّراسة على مجالات ممارسة الشفافية الإدارية تعزى لمتغير الجنس وجاءت الفروق لصالح الذكور, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتقديرات عينة الدِّراسة تعزى لمتغير المؤهل العلميو وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة تحقيق مديري المدارس الثانوية للشفافية الإدارية بدرجة أكبر مما هي عليه حالياً في عملياتهم الإدارية, وتعزيز الممارسات التي تفضي إلى تحقيقها, حتى يتسنى للمؤسسات التربوية الاستفادة من الآثار الإيجابية لها لتحقيقها, وتوفير أدلة إرشادية لتطبيق الشفافية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.