•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: This study aimed at finding out the obstacles that face the teachers of physical education in teaching basketball, and volleyball for the secondary stage in the schools of Al-karak district. The descriptive methodology was used in this study. The sample of the study consisted of (38) male and female teachers who teach physical education for the secondary stage in Al-Karak district. A questionnaire was built. It consisted of (22) items, which were distributed to four dimensions: possibilities, students, curriculum, and teacher’s guide. The results showed that there were explicit differences between the means of the responses of physical education teachers for the instrument in general and for each sub axis of the obstacles that face the teachers of physical education attributed to experience and academic qualification variables. It also showed that there were no significant differences in the sub axes (students, possibilities, curriculum), while there were differences in teacher’s guide axis in favor of those who have (5-10) years of experience. There were no significant differences in the sub axes of (students, possibilities), while there were significant differences in the sub axes of (curriculum and teacher’s guide) in favor of diploma qualification. Based on the results of the study, the researcher recommended the need to provide the necessary resources for school sports, as well as interest in the preparation and development of teachers of physical education through holding courses and seminars.

ملخص: هدفت هذه الدراسة التعرف إلى المعوقات التي تواجه معلمي التربية الرياضية في استخدام بعض أساليب التدريس في تدريس الكرة الطائرة وكرة السلة للمرحلة الثانوية في مدارس مديرية التربية والتعليم/ قصبة الكرك. أُستخدم المنهج الوصفي. وتكونت عينة الدراسة من معلمي التربية الرياضية في المرحلة الثانوية بمدارس مديرية التربية والتعليم/ قصبة الكرك ,والبالغ عددهم(38) معلماً ومعلمة. تم بناء استبيان لجمع البيانات, اشتمل على(22) فقرة موزعة على أربعة أبعاد هي: الطلبة, الإمكانات,المنهاج ,دليل المعلم. أظهرت النتائج وجود فروق ظاهرية بين المتوسطات الحسابية لإجابات معلمي التربية الرياضية على ألأداة ككل وكل محور فرعي في المعوقات التي تواجه معلمي التربية تعزى للخبرة ولمتغير المؤهل العلمي ,وأظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المحور الكلي ,كما تبين عدم وجود فروق في المحاور الفرعية)الطلبة ,الإمكانات, المنهاج ( في حين يلاحظ وجود فروق في محور)دليل المعلم), ولصالح من خبرتهم (5-اقل من10سنوات) ,وتبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في محوري )الطلبة, والإمكانات( في حين تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في محوري (المنهاج, ودليل المعلم) ,ولصالح من مؤهلهم العلمي)دبلوم ,(وفي المحور الكلي ومحور دليل المعلم فيلاحظ بأن الفروق لصالح من مؤهلهم العلمي (دبلوم). وبناء على نتائج الدراسة يوصي الباحث بضرورة توفير الإمكانات اللازمة للرياضة المعلمية وكذلك الاهتمام بإعداد معلمي التربية الرياضية وتطويرهم من خلال عقد الدورات والندوات.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.