•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: This study aimed to investigate the effect of an instructional program based on smart technology tools on improving English self-learning skills among ninth grade students. The study sample consisted of (146) students, who were chosen from ninth grade students, and were deliberately selected from two public schools in the Directorate of Education of University District in Amman. The sample was distributed randomly into two groups: experimental group of (74) students who studied through using an instructional program based on smart technology tools, and the control group of (72) students, who studied through using ordinary method. In order to provide answers to the study question, the researchers used self-learning skills scale; the validity and reliability of the instrument were verified using suitable educational and statistical methods. After analyzing the results by the statistical methods, the findings showed that there were statistically significant differences in the self-learning skills attributed to the group in favor of the experimental group, but there were no statistically significant differences in self-learning skills attributed to the interaction between studying program and sex.

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر برنامج تدريسي يستند إلى التقنيات الإلكترونية الذكية في تحسين مهارات التعلم الذاتي باللغة الإنجليزية لدى طلبة الصف التاسع الأساسي وقد تكونت عينة الدراسة من (146) طالباً وطالبة من طلبة الصف التاسع الأساسي تم اختيارهم بطريقة قصدية بمدرستين حكوميتين من مدارس مديرية التربية والتعليم في لواء الجامعة بعمان وتم توزيع الشعب عشوائياً إلى مجموعتين: إحداهما تجريبية (74) طالباً وطالبة درست من خلال البرنامج المستند إلى التقنيات الإلكترونية الذكية والأخرى ضابطة (72) طالباً وطالبة درست بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان ببناء مقياس مهارات التعلم الذاتي وقد تم التحقق من صدقه وثباته. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مهارات التعلم الذاتي تعزى لطريقة التدريس وجاءت الفروق لصالح المجموعة التجريبية وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مهارات التعلم الذاتي تعزى للتفاعل بين البرنامج التدريسي والجنس.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.