•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: This study aims at investigating the effect of using a Website based on self-learning on developing skills performance towards learning Microsoft Office skills among seventh grade students. The study used a quasi-experimental research design as research methodology. The study sample consisted of (61) students of the seventh grader students in the Ibn Al-Tufyel School, who were intentionally chosen. The students were randomly divided into two groups: the control group which studied Microsoft Office Skills by using the conventional approach; it consisted of (31) participants; and the experimental group which studied Microsoft Office Skills by using a Website based on self-learning; it consisted of (30) participants. The study conducted during the first semester of the scholastic year 2018/2019. To achieve the objectives of the study, a skills performance test in Microsoft Office was applied; it consisted of (25) items. For the purpose of statistical analysis in answering the study question, and to determine the direction of differences, the arithmetic means, standard deviations, independent sample t-test, and ANCOVA were used. However, the validity and reliability tests were conducted for the study tools. The results showed that there were statistically significant differences between the arithmetic mean of the performance of students of the experimental group and the arithmetic mean of the performance of the control group in the skills performance on the post-test attributed to the experimental group. In light of the findings, the researchers recommend using a Website based on self-learning to develop skills performance towards learning Microsoft Office skills among seventh-grade students.

ملخص: هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر موقع إلكتروني قائم على التعلم الذاتي في تنمية الأداء المهاري لتعلم مهارات مايكروسوفت أوفيس لدى طلبة الصف السابع. واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي؛ إذ تم إختيار (61) طالباً قصدياً من طلبة الصف السابع من مدرسة ابن الطفيل ليشكلوا أفراد الدراسة؛ وذلك خلال الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2018/2019. وقد تم توزيع الطلبة عشوائياً إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية: المجموعة الضابطة درست باستخدام الطريقة الإعتيادية وتكون عدد أفرادها من (31) طالباً؛ والمجموعة التجريبية درست باستخدام الموقع الإلكتروني وتكون عدد أفرادها من (30) طالباً. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تطبيق اختبار الأداء المهاري المكون من (25) فقرة؛ وقد تم استخراج دلالات الصدق والثبات له. وكذلك تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل التباين المصاحب واختبار (ت) للعينات المستقلة للإجابة عن أسئلة الدراسة. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسط الحسابي لأداء طلبة المجموعة التجريبية والمتوسط الحسابي لأداء طلبة المجموعة الضابطة في اختبار الأداء المهاري البعدي يعزى لطريقة التدريس ولصالح طلبة المجموعة التجريبية. وقد خلصت الدراسة إلى توصيات عدة منها اعتماد الموقع الإلكتروني القائم على التعلم الذاتي لتعليم مادة الحاسوب لطلبة الصف السابع.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.