•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: This present study aimed to examine the effectiveness of a training program based on scamper's Model in development creative thinking skills among tenth grade students. Aquasi- experimental methodology was used in conducting the study. To acieve the objectives of the study, Prince Muhammad Secondary School in Zarqa was intentionally chosen. A sample was chosen consisting of (64) students of the tenth grade from two academic divisions, chosen by the simple random method. Then the two divisions were distributed in a simple random method also, into two groups, one experimental group consisting of (31) students and the other a control group consisting of (33) students. Two tools were used: Torrance Scale for Creative Thinking (Shapes tese\ Form B), arabization (Saif Alddine, 2016) and the Training Program based on Scamper's Model prepared by the researcher. The results of the study indicated that there were statistically significant differences between the means of the experimental and control groups in the post-measurement of performance on the Creative Thinking Scale as a whole and on Sub-Skills in favor of the experimental group subjects. Among the recommendations of the study: Provide enrichment Programs in schools to teach students creative thinking skills based on the SCAMPER'S Model.

ملخص: هدفــــــت الدراســــة الحالية إلى فحص فاعليــــــــة برنامج تدريبي مستنــــــــــد إلى أنموذج سكامبر SCAMPER'S Model) ) في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طلاب الصف العاشر الأساسي, فقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي في إجراء الدراسة, ولتحقيق أهداف الدراسة تم اختيار مدرسة الأمير محمد الثانوية في مدينة الزرقاء بطريقة قصدية وتم اختيار عينة منها تكونت من (64) طالبًا من طلاب الصف العاشر شعبتين دراسيتين تم اختيارهما بالطريقة العشوائية البسيطة, ثمّ تم توزيع الشعبتين بالطريقة العشوائية البسيطة أيضًا إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تكونت من (31) طالبًا والأخرى ضابطة تكونت من (33) طالبًا. وقد تم استخدام أداتين هما: مقياس تورانس للتفكير الإبداعي (اختبار الأشكال/ الصورة ب) تعريب سيف الدين(Saif Alddine, 2016) و برنامج تدريبي مستند إلى أنموذج سكامبر من إعداد الباحث, وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للأداء على مقياس التفكير الإبداعي (اختبار الأشكال/ الصورة ب) ككل وعلى المهارات الفرعية المكونة له لصالح أفراد المجموعة التجريبية, وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها : توفير برامج إثرائية في المدارس لتعليم الطلبة مهارات التفكير الإبداعي استنادًا إلى أنموذج سكامبر.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.