•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed to identify Senge Model implementation degree at Irbid Governorate schools as learning organizations from teachers' point of view. The study sample consisted of (670) public and private school teachers selected randomly. To achieve the study objectives, the descriptive Survey methodology was used, as a questionnaire was employed for data collection. The results of the study showed that Senge Model implementation degree in Irbid Governorate schools as learning organizations from teachers' point of view was moderate. There were statistically significant differences in learning organization implementation degree due to experience, in favor of 10 years and more; statistically significant difference in the overall degree of applying learning organization and all its fields except (Empowerment and Management, Systemic Thinking) due to gender, in favor of males; while no statistically significant differences were found due to qualification, except for (Common Vision, Systemic Thinking) fields, in favor of higher than BA; no statistically significant differences in the learning organization overall implementation degree, and all its fields except for (Common Vision, Systemic Thinking) due to type of school, in favor of private schools. In light of the result, some recommendations were suggested.

ملخص: هدفت الدراسة تعرف درجة تطبيق أُنموذج سينج في مدارس محافظة إربد كمنظمات متعلمة من وجهة نظر المعلمين. تكونت العينة من (670) معلمًا ومعلمة من معلمي المدارس الحكومية والخاصة اختيروا عشوائياً. ولتحقيق أهداف الدراسة, استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي, إذ تم تطوير استبانة كأداة لجمع البيانات. بينت النتائج أن درجة تطبيق مفهوم المنظمة المتعلمة (أُنموذج سينج) في مدارس محافظة إربد من وجهة نظر المعلمين كانت متوسطة. وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا في درجة تطبيق المنظمة المتعلمة (أُنموذج سينج) تعزى لمتغير سنوات الخبرة, ولصالح فئة الخبرة (10 سنوات فأكثر)؛ ووجود فروق في درجة تطبيق المنظمة المتعلمة (أُنموذج سينج) الكلي, وجميع مجالاتها باستثناء مجالي (التمكن والإدارة, والتفكير النظمي) تعزى لمتغير الجنس ولصالح الذكور. وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا تعزى لمتغير المؤهل العلمي؛ باستثناء مجالي (الرؤية المشتركة, والتفكير النظمي), فقد جاءت الفروق لصالح فئة (أعلى من بكالوريوس), وعدم وجود فروق في درجة تطبيق المنظمة المتعلمة (أُنموذج سينج) الكلي, وجميع مجالاتها تعزى لمتغير نوع المدرسة؛ باستثناء مجالي (النماذج العقلية, والعمل بروح الفريق والتعلم الجماعي), فقد جاءت الفروق لصالح المدارس الخاصة. وفي ضوء النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.