•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The study aimed at revraling the degree to which national and civic education books include patterns of social responsibility for the upper basic stage in Jordan. To achieve the objective of the study, the descriptive analytical methodology was used. The researchers designed a tool to analyze the content of national and civic education books for the classes under study. Frequencies and percentages of social responsibility patterns were extracted. The results showed that the most common patterns in the books were the pattern of individual responsibility towards society, and the pattern of the individual’s responsibility towards himself, his family and others, and the pattern of his responsibility towards his school was included at a law rate. The study recommended that attention should be paid in a sequential manner in the national education books. ملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة تضمين كتب التربية الوطنية والمدنية لأنماط المسؤولية الإجتماعية لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن, ولتحقيق هدف الدراسة, تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي, فقد صمم الباحثان أداة لتحليل محتوى كتب التربية الوطنية والمدنية للصفوف مدار البحث, وتم استخراج التكرارات والنسب المئوية لأنماط المسؤولية الاجتماعية, وأظهرت النتائج أن أكثر الأنماط توافراً في الكتب كان نمط مسؤولية الفرد تجاه المجتمع ونمط مسؤولية الفرد تجاه الوطن, في حين أن نمط مسؤولية الفرد تجاه نفسه وأسرته والآخرين ونمط مسؤوليته تجاه مدرسته كان متضمناً بنسبة متدنية, وأوصت الدراسة بضرورة الإهتمام بتضمين كافة أنماط المسؤولية الإجتماعية بشكل متسلسل ومتتابع في كتب التربية الوطنية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.