Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract: The present study aimed to investigate the effectiveness of a program based on mathematical communication in conceptual understanding and the level of mathematics anxiety among eighth grade students. The study sample consisted of (54) students of eighth grade students enrolled in two schools in the town of Ala'al belonging to the Directorate of Education of the brigade of Irbid during the second semester of the academic year 2017-2018, distributed equally to two groups (experimental, control). Experimental group subordinated to a program based on mathematical communication. The other was a control group studied by a traditional method. The study adopted the quasi-experimental design. To achieve the objectives of the study, a test was conducted to measure the conceptual understanding, and the measure of the concern of mathematics, were verified for their validity and reliability. The results showed significant differences between the two groups on the conceptual understanding test. These differences were in favor of the experimental group. The results showed that there were differences on the math anxiety scale in the experimental group compared to the control group.
ملخص: هدفت الدراسة إلى تقصّي فاعلية برنامج قائم على الاتصال الرياضي في تنمية الفهم المفاهيمي وخفض مستوى قلق الرياضيات لدى طلبة الصف الثامن الأساسي. وتكونت عينة الدراسة من (54) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي المسجلات في مدرستين في بلدة علعال التابعتين لمديرية التربية والتعليم للواء قصبة إربد خلال الفصل الثاني للعام الدراسي 2017-2018م, وزعن بالتساوي إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة), إذ تعرضت التجريبية لبرنامج قائم على الاتصال الرياضي, أما الضابطة فقد درست بالطريقة الاعتيادية, وقد اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي. ولتحقيق أهداف الدراسة, تمّ إعداد اختبار لقياس الفهم المفاهيمي, ومقياس قلق الرياضيات, تمّ التأكد من صدقهما وثباتهما. وقد أظهرت النتائج وجود فروق جوهرية بين المجموعتين على اختبار الفهم المفاهيمي, وجاءت هذه الفروق لصالح المجموعة التجريبية. وكما أظهرت النتائج وجود فروق على مقياس قلق الرياضيات؛ لدى المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة.
Recommended Citation
Al-Rifai, Amani Mashhour; alKhasawneh, Prof. Amal A.; and Al-Barakat, Prof. Ail Ahmad
(2021)
"The Effectiveness of a Program Based on Mathematical Communication on Conceptual Understanding and Mathematics Anxiety of Eighth-Grade Students فاعلية برنامج قائم على الاتصال الرياضي في الفهم المفاهيمي وقلق الرياضيات لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في الاردن,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 6:
Iss.
4, Article 9.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol6/iss4/9