•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract: The music eduction is one of the important subjects that have many obstacles that stand in the way of its being considered like other subjects and being conceived of as pure musical activity. Therefore, the study aimed at identifying the status que and the obstacles of teaching music education course from teachers point of view at the Schools of Amman Governorate. A questionnaire was prepared to achieve the study's objectives. The questionnaire consisted of 60 items; the first thirty of which were specialized to identify teaching reality, and the second thirty deal with the obstacles and the collected data. The study's sample includes 78 music teachers in the schools of the capital Amman during the second semester of 2015-2016.The study reached that the degree of teaching reality was low and the obstacle's degree was high. For teaching reality, the study's result showed that the gender variable have no statistically significant differences while there were statistically significant differences in the qualification, teaching experience and the school type variables. In light of these results, the researchers recommended the need to confirm the effectiveness of teaching music education as an essential course in private and governmental schools in Jordan.

ملخص: التربية الموسيقية من المباحث الدراسية المهمة التي لا زالت حتى يومنا هذا تعاني كثيراً من المعوقات بسبب اعتبارها حصة صفية كغيرها من المباحث الدراسية وبسبب النظر اليها كنشاط موسيقي بحت. لذلك فقد هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى واقع تدريس مادة التربية الموسيقية في مدارس محافظة عمان والمعوقات التي تواجهها من وجهة نظر المعلمين. ولتحقيق أهداف الدراسة, تم إعداد استبانة مكونة من 60 فقرة, ثلاثين لواقع التدريس, وثلاثين للمعوقات, لجمع البيانات من عينة الدراسة التي شملت معلمي التربية الموسيقية بمحافظة عمان خلال الفصل الثاني للعام الدراسي (2015-2016) والبالغ عددهم (78) معلماً ومعلمة. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة واقع تدريس مادة التربية الموسيقية كانت منخفضة ودرجة المعوقات كانت مرتفعة, كما وأظهرت نتائج الدراسة في متغير الجنس عدم وجود فروق دالة إحصائياً بالنسبة لواقع التدريس, بينما أظهرت النتائج بالنسبة لمتغيرات المؤهل العلمي وخبرة المعلم ونوع المدرسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بالنسبة للواقع. وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحثان بضرورة التأكيد على فاعلية تدريس مادة التربية الموسيقية كمادة أساسية في المدارس الخاصة والحكومية في الأردن.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.