•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

The study aimed to reveal the human relations of the principals of secondary schools in Irbid directorate of education and their relationship with the strategies of conflict management from teachers' point of view to answer the research questions of the study. A descriptive correlational methodology were used. The sample of the study was chosen by stratified random method. The study sample consisted of (209) teachers. To achieve the objectives of the study, the researchers used two questionnaires. The results of the study showed that the degree of practicing human relations among school principals was (very large) and the degree of practicing conflict management strategies in secondary schools was (medium to very large). The results also showed a statistically significant correlation at (a<0.05) level between the degree of practicing human relations among secondary school principals in the directorate of education in Irbid and the strategies of methods of confronting the conflict from the teachers' point of view. In light of the results of the study, the study recommended the need to strengthen the use of human relations in the management of conflict in schools, as well as to avoid non-professional conflict management methods such as domination and avoidance, and conducting further studies and using research tools and other variables.

ملخص:

هدفت الدراسة الكشف عن العلاقات الإنسانية لدى مديري المدارس الثانوية في مديرية تربية أربد وعلاقتها باستراتيجيات إدارة الصراع من وجهة نظر المعلمين، للإجابة عن أسئلة الدراسة وقد تم استخدام المَنْهَج الوصفيّ الارتباطي. وتم اختيار عيِّنة الدراسة بالطريقة الطبقية العشوائية، إذ اشتملت عيِّنة الدراسة من (209) معلمين ومعلمات. لتحقيق أهداف الدّراسة أُستخدم أداتين؛ الأولى تقيس درجة ممارسة العلاقات الإنسانية لدى مديري المدارس، أما الأداة الثانية فتقيس درجة ممارسة استراتيجيات إدارة الصراع. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة العلاقات الإنسانية لدى مديري المدارس جاءت بدرجة (كبيرة جداً)، كما أظهرت النتائج أن درجة ممارسة استراتيجيات إدارة الصراع في المدارس الثانوية جاءت بدرجة (متوسطة إلى كبيرة جداً)، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية عند مستوى(a≤0.05) بين درجة ممارسة العلاقات الإنسانية لدى مديري المدارس الثانوية وبين استراتيجيات ادارة الصراع من وجهة نظر المعلمين. وفي ضوء نتائج الدراسة فقد أوصت الدراسة بضرورة تعزيز منحى استخدام العلاقات الإنسانية في إدارة الصراع في المدارس، كذلك تجنب استراتيجيات إدارة الصراع غير المهنية مثل الهيمنة والتجنب، فضلاً عن إجراء دراسات أخرى وباستخدام أدوات بحث ومتغيرات أخرى.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.