•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

This study aimed to identify the degree of availability of a positive internal work environment in private Jordanian universities in light of some variables. The sample of the study, which was stratified randomly, consisted of (382) faculty members. The descriptive survey methodology was used in the present study. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed and verified. The results showed that the degree of availability of a positive internal work environment in the private Jordanian universities in light of variables; decisions, communications and incentives was moderate, and the results of the study showed the presence of statistically significant differences at the level of significance (α≤ 0.05) according to sex variable in favor of the male group, The absence of statistically significant differences according to the type of college variable, and the absence of statistically significant differences according to the variable of academic rank. In light of these results, the study recommended that private Jordanian universities give a positive internal work environment a great importance to stimulate the conduct of studies and research from time to time to study the conditions of the faculty members working and their economic, social and psychological problems related to the internal work environment, and deepen the foundations of communication and involve them in making The decision is taken by taking a number of prudent educational administrative measures and procedures.

ملخص:

هدفت هذه الدراسة تعرف درجة توافر بيئة العمل الداخلية الإيجابية في الجامعات الأردنية الخاصة في ضوء بعض المتغيرات. تكونت عينة الدراسة والتي كانت طبقية عشوائية من (382) عضو هيئة تدريس. وقد تم استخدام المنهج الوصفي المسحي في الدراسة الحالية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة, وتم التأكد من صدقها وثباتها. وقد أظهرت النتائج أن درجة توافر بيئة العمل الداخلية الايجابية في الجامعات الأردنية الخاصة في ضوء متغيرات, القرارات, والاتصالات, والحوافز جاءت متوسطة، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤ 0.05) تبعاً لمتغير الجنس لصالح فئة الذكور, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغير نوع الكلية, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغير الرتبة الأكاديمية. وقد أوصت الدراسة في ضوء تلك النتائج بأن تولي الجامعات الأردنية الخاصة بيئة العمل الداخلية الإيجابية الأهمية البالغة بحيث تعمل على تحفيز إجراء الدراسات والبحوث بين الحين والآخر لدراسة ظروف أعضاء هيئة التدريس العاملين فيها ومشكلاتهم الاقتصادية والاجتماعية والنفسية الخاصة ببيئة العمل الداخلية، وتعميق أسس التواصل وإشراكهم في صنع القرار واتخاذه من خلال اعتماد مبادئ وأسس إدارية تربوية حصيفة تضمن تحقيق بيئة عمل داخلية إيجابية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.