•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

هذا البحث المختصر يعالج قضية من قضايا المعاملات التي انتشرت في الأسواق التجارية، وتتعلق بالمعاملات المالية، وتعرف بـ(النَّجْش).

والنَّجْشُ من الأمور التي نهى عنها شرعنا الحنيف؛ لما يحويه من غرر، وغش، وخداع، وتلبيس.

والنَّجْشُ يخل بالتوازن بين العوضين في المعاملات، والنَّجْشُ ظلم، والنَّجْشُ يورث الكراهية في صدور المتعاملين في الأسواق بعد اكتشاف الخديعة التي حدثت، والنَّجْشُ يضر بالمتعاملين في الأسواق، والنَّجْشُ يؤدي إلى عدم استقرار المعاملات في الأسواق؛ من أجل هذا وغيره نهى الشارع الحكيم عن النجش.

وقد ترتب على هذا النهى العديد من الأحكام التي وضحها الفقهاء المسلمون، وبالرغم من وجود بعض الجهود في الكتابة في هذا الباب إلا أنه لا يزال بحاجة لربطه بالواقع المعاصر؛ مما دعاني إلى الكتابة في هذا الموضوع ومحاولة ربطه ببعض التطبيقات المعاصرة التي تحدث في هذا الزمان.

وقد أوضحت في هذه الدراسة تعريف النَّجْشُ، وصوره، ثم حكم النَّجْشُ، وفرقت بين بيع المزايدة (المزاد) والنجش.

ثم ذكرت أمثلة لبعض التطبيقات المعاصرة للنجش منها: النجش في سوق الأوراق المالية (البورصة)، النجش في الدعايات التجارية، النجش في السمسرة.

وقد قسمت هذا البحث إلى فصلين: الفصل الأول: النَّجْشُ وأحكامه (جانب الأصالة)، الفصل الثاني: التطبيقات المعاصرة للنجش (جانب المعاصرة).

الكلمات المفتاحية: النَّجْشُ – التغرير – بيع المزايدة – النجش في الأسهم – المزاد العلني.

(Najash) between tradition and modernity

Comparative jurisprudence study

Abstract

This brief research deals with one of the issues of transactions that have spread in the commercial markets, and is related to financial transactions known as (Najash)([i]). (Najash). One of the things that our Islamic law forbade, because of its deceit, deception, deception, and dressings.

(Najash). disturbs the balance between the compensators in transactions, (Najash). injustice and inherits hatred in the issuance of dealers in the markets after discovering the deception that occurred, (Najash). harms dealers in the markets, (Najash). It leads to instability

of transactions in the markets, for this and others, the wise street forbade (Najash).

This rule has resulted in many rulings made clear by Muslim jurists, and although there are some efforts in writing in this section, it still needs to be linked to contemporary reality, which prompted me to write on this topic and try to link it to some contemporary applications that occur in this time. In this study, the definition of (Najash). was clarified, it was illustrated, then a ruling (Najash)., and it differentiated between selling the auction (Najash)..

Then I mentioned examples of some of the contemporary applications of arrogance, including: arrogance in the stock market ((stock exchange), (Najash). in commercial advertisements, (Najash). in brokerage.

This research was divided into two chapters: Chapter One: (Najash). and its provisions (aspect of originality), Chapter Two: Contemporary Applications (Najash). (Contemporary Side).

Key words: (Najash). - trickery - auction sale - (Najash) in stocks – auction.

Share

COinS