•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

من المعلوم أن منهج الشريعة الإسلامية قائم على جلب المصالح للخلق ودفع المفاسد عنهم، لتحقيق مقصود الشرع لهم بحفظ دينهم ونفسهم وعقلهم ونسلهم ومالهم.

ولما كانت غاية المقاصد الشرعية جلب المصالح ودرء المفاسد كان لا بد من تحقيق وإيجاد هذا المقصد في جميع مناحي الحياة العملية للإنسان الدينية والاجتماعية، والاقتصادية، والسياسية والقانونية، لما فيه من صلاح الناس في عاجلهم وآجلهم.

وقد جاءت هذه الدراسة لتسلط الضوء على استخراج المصلحة العملية والمتحققة للخصوم والمحكمة من خلال الإجراءات المنصوص عليها في قانون أصول المحاكمات الشرعية الأردني رقم (11) لسنة (2016) والتي تكفل لهم تلك المصلحة.

وقد اقتصرت هذه الدراسة على بيان المصلحة في المواد القانونية المتعلقة بطرق الطعن المنصوص عليها في القانون من الاعتراض والاستئناف والطعن لدى المحكمة العليا الشرعية وإعادة المحاكمة بوصفها أنموذجاً للدراسة.

وقد أظهرت هذه الدراسة مكنون المصالح التي راعاها القانون في كثير من مواده كرفع الحرج عن الخلق والتيسير عليهم وتوفير الجهد والوقت المبذول في الإجراءات المنصوص عليها قانوناً، والتي توجب التزام الخصوم والمحكمة بها وعدم تعديها للوصول إلى المصلحة المرجوة من مواده.

كما توصلت الدراسة إلى أن الإجراءات القانونية المنصوص عليها في باب الطعن بالحكم الصادر تقود لضمان العدالة وعدم تفويت المصلحة لأيٍ من أطراف الدعوى (الخصوم) خلال الطعن في الحكم الصادر بحق أحدهما.

الكلمات الدالة: الضمانات، المصلحة، الطعون.

Abstract

It is known that the approach of Islamic law is based on bringing interests to the creation and removing evil form them, to achieve the intent of Sharia for them to preserve their religion, themselves, their mind, their offspring and their money.

Since the purpose of legitimate purposes to bring interests and prevent evil, it was necessary to achieve and find this destination in all aspects of the practical life of man religious, social, economic, political and legal, for the good of people in their recent and future life. This study aims to extract the practical and realized interests of the litigants and the court through the procedures stipulated in the Jordanian Shari’a Procedures Law No. (11) for the year 2016, which guarantees to them that interest.

This study talks about the interest in the legal articles related to the methods of appeal provided by the law of objection, appeal and appeal to the Supreme Islamic Sharia Count and retrial as a model for the study.

This study shows the potential of the interests sponsored by the law in many of its articles such as lifting the embarrassment of creation and simplify the life to them and saving the effort and time spent in the procedures stipulated by law, which requires the commitment of the parties and the court and not to infringe to reach the desired interest of its articles.

The study also shows that the legal procedures stipulated in the appeal section of the ruling lead to ensure justice and not to miss the interest of any of the parties (litigants) during the appeal against the verdict against one of them.

Key words: guarantees, benefit, appeals.

Share

COinS