•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

تناول البحث دراسة حكم زكاة أموال المضاربة المشتركة في المؤسسات المالية الإسلامية المعاصرة، من خلال الوقوف على تحديد مفهوم المضاربة المشتركة، وبيان تكييفها الفقهي عند المعاصرين، وتحرير محل النزاع في مسائل زكاة مال المضاربة، وبيان حكم زكاتها عند الفقهاء، وبيان أثر مشاركة المؤسسات المالية الإسلامية في المضاربة، وتعدد أطراف المضاربة في تنمية المال عن طريقها على حكم زكاة مالها في صيغتها الاستثمارية المعاصرة وفق حكم وجوبها في مال المضاربة عند الفقهاء.

وخلص البحث إلى أن زكاة رأس مال المضاربة، وحصته من الربح تجب على ملك المودعين لأموالهم في المؤسسة المالية بشروطه، وزكاة حصة المؤسسة المالية، والمضارب الثاني من الربح تزكى على ملكهم- على الراجح من أقوال الفقهاء- بشروطها.

الكلمات المفتاحية: الزكاة، المضاربة المشتركة، المؤسسات المالية.

Zakat of joint speculative funds in Islamic financial institutions

Abstract

The research deals with the study of the ruling on zakaah on mudarabah funds in contemporary Islamic financial institutions. In speculation, and the multiplicity of speculative parties in the development of money through the rule of Zakat money in its contemporary investment formula in accordance with the ruling that it is in the speculative money when the scholars. The research concluded that the zakat on speculative capital and its share of the profit is obligatory on the ownership of the depositors of their money in the financial institution on its terms, and the zakat on the share of the financial institution, and the second speculator of the profit commends their ownership - most likely from the sayings of the jurists - on its terms.

Keywords: Zakat, Mudaraba, Financial Institutions.

Share

COinS