•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

المهمة الأساسية لهذا البحث هي دراسة الجهود الفكرية للملك عبدالله الثاني في مواجهة ظاهرة الخوف من الإسلام، (الإسلاموفوبيا)، من خلال ما خطه قلمه، وخطاباته، والمقابلات الصحفية الموجهة إلى العالم، ما بين سنتي 1999-2020. وقد شهد العالم تناميا لظاهرة الخوف من الإسلام، وسيطرت الصور النمطية المشوهة عن الإسلام في الإعلام، وبين النخب السياسية والفكرية في الغرب وفي العالم؛ وذلك لأسباب عدة، منها تصاعد الأعمال الإرهابية المنسوبة إلى الإسلام، مما زاد في حدة ظاهرة الخوف من الإسلام. وبحكم مكانة الملك عبدالله الثاني ونشاطه السياسي والفكري المؤثر في المنطقتين العربية والإسلامية، وفي العالم، وبحكم انتمائه الهاشمي، نجده يفرد مساحة كبيرة من جهوده للتخفيف من حدة مخاطر الإسلاموفوبيا، وتشخيص أسبابها، وسبل مواجهتها. وقد أضاف الملك عبدالله لجهوده الفكرية عدداً من المبادرات المنطلقة من وطنه الأردن، للإسهام في التعريف بحقيقة الإسلام، ودحض الشبهات المثارة حوله، ونشر روح المحبة والسلام والتعاون بين أبناء الإنسانية جمعاء.

الكلمات الدالة: الملك عبدالله الثاني، الإسلاموفوبيا، الأردن، الإسلام، الغرب والشرق.

King Abdullah's II Intellectual Efforts in confronting the phenomenon of Islamophobia

Abstract

The objective of this research is to examine the intellectual efforts of King Abdullah II in confronting the phenomenon of islamophobia, through his speeches, articles and interviews around the world between 1999-2020.

The world has witnessed a growing phenomenon of Islamophobia, and distorted stereotypes of Islam have dominated the media and among political and intellectual elites in the West and around the world, due to the escalation of terrorist acts attributed to Islam, which has exacerbated the Islamophobia.

By virtue of king Abdullah's position and influential intellectual activity in the Arab and Islamic regions, and in the world, also his Hashemite affiliation, he devotes great efforts to mitigate the risks of Islamophobia, diagnose its causes, and ways to confront it.

King Abdullah has several initiatives emanating from Jordan, to introduce the truth of Islam, to refute the suspicions raised about it, and to spread the spirit of peace and cooperation among all humanity.

Key Words: King Abdullah II, Islamophobia, Jordan, Islam, West and East.

Share

COinS