•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

هدف البحث إلى التعريف بالتفسير الاجتماعي والأسس التي يقوم عليها، وتقديم دراسة تطبيقية على سورة الماعون؛ لما فيها من قضايا مهمة في بناء المجتمع، فعَمَد إلى تحديد مفهومه، وتحديد موقعه بين اتجاهات التفسير المعاصرة، وتقرير الأسس التي يبنى عليها، وتطبيقها على سورة الماعون.

وخلص إلى أنّ التفسير الاجتماعي يمثّل الجانب العملي لفهم القرآن الكريم، وأنّ الأمراض الخمسة التي عرضت لها السورة تمثّل عوامل السقوط لأيّ مجتمع، وأنّ التقليل منها يؤدّي إلى نهوض المجتمعات.

مفتاح البحث: التفسير الاجتماعي، تفسير سورة الماعون، السلم المجتمعي.

Social Exegesis of surat al-Ma'un Q107

(Theoretical and An applied study)

Abstract

This work aims at socially explaining surat al-Ma'un (Q107) since it contains important issues concerning establishing the society. The current paper defines the concept of social exegesis and identifies its status amongst contemporary trends in exegesis. Moreover, it determines the basis on which social exegesis is built and explores Q107 in the light of these basis.

The research concludes that social exegesis represents the practical side of understanding the Qur'an. Furthermore, the five diseases mentioned in the surat are destroying elements for any society and that minimizing these elements helps societies to recover and develop.

Key Words: Social Exegesis, Social Exegesis of Q107, Social Peace in the Qur'an.

Share

COinS