•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

تبرز أهمية البحث في معرفة خصوصية العلاقة بين اليهودية والمسيحية الغربية، والتي شهدت تطورا ونموا وتعاونا، تجسد في المثاقفة اللاهوتية. وتحاول هذه الدراسة الإجابة عن الأسئلة الآتية:

كيف نجح الحوار المسيحي اليهودي في إحداث تغيير جذري في طبيعة العلاقات المسيحية اليهودية، من علاقات عدائية متأصلة إلى علاقات حميمة متميزة؟ وكيف تشكلت المثاقفة اللاهوتية؟ وما أثرها في تعزيز الحوار اليهودي والمسيحي؟

اتخذت الدراسة من المنهج التحليلي النقدي وسيلة للكشف عن الأصول اللاهوتية وتطورها في قوالب جديدة، واستعانت الدراسة بالمنهج المقارن بين المبادئ اللاهوتية للكشف عن التأثير والتأثر بينها.

وخلصت الدراسة إلى أن الحوار المسيحي اليهودي، هو مشروع عمل ينطلق من رؤية استراتيجية مشتركة، نتج عنه هذا التعاطف لتيار غربي جارف، مع اليهودية الصهيونية والتنسيق التام معها، إنه مدين كله إلى ذلك التوافق الديني الذي حققته المثاقفة اللاهوتية اليهودية والمسيحية.

الكلمات المفتاحية: المثاقفة اللاهوتية- الحوار المسيحي اليهودي-بناء الحوار.

Theological dialectic of acculturation in building the Christian-Jewish dialogue

Abstract

The importance of this research lies in knowing the specificity of the relationship between Judaism and Western Christianity, which has witnessed development, growth and cooperation, that is embodied in the theological acculturation. This study attempts to answer the following questions:

How did the Christian-Jewish dialogue succeed in changing the nature of Christian-Jewish relations, from inherently hostile relationships to privileged intimate relationships? And how did the theological acculturation be formed? And what is its effect on promoting Christian-Jewish dialogue?

The study used the critical analytical approach as a means of revealing theological origins and their evolution into new templates, and used the comparative approach between theological principles to reveal the two-way influence between them.

The study concluded that the Christian-Jewish dialogue is a working project based on a common strategic vision, and resulted in this sympathy for an overwhelming western stream with Zionist Judaism and full coordination with it, that it all owes to the religious

consensusachieved by the Jewish and Christian theological acculturation.

Key words: the Christian-Jewish dialogue- Theological of acculturation building the dialogue.

Share

COinS