•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

هذه دراسة لجملة من انفرادات القارئ يعقوب الحضرمي في الأفعال وأثرها في بلاغة النظم، حيث اشتملت الدراسة على نبذة مختصرة عن يعقوب الحضرمي وراوييه -رحمهم الله تعالى-، ثم تناولت بعض انفرادات الحضرمي فيما يتعلق بالأفعال، وأثر تلك الانفرادات في بلاغة السياق والنظم الذي وردت فيها. وخلصت الدراسة إلى أن قراءات القرآن تعطي معناها في سياقه ونظمه بما يبهر العقول والقلوب دون أن تتضاد مع القراءات الأخرى أو تقصر عن بلاغتها فكل كلمة في مكانها هي الأبلغ.

وختمت الدراسة ببعض النتائج والتوصيات التي يجدر بأهل العلم أن يتمثلوها في تتبع دلائل إعجاز القرآن الكريم.

The Hadrami solitary words in verbs and their Impact on the Rhetoric syntax

Abstract

This is a study of a series of solitarian verbs of the reciter Yaqub Hadrami in the Quranic words and their impact on the rhetoric of syntax.

This study included a brief overview of Yaqub Hadrami and his narrators (may Allah have mercy on them). The study concluded that recitations of the Quran gives its meaning in the context and systems, which dazzles minds and hearts without contradicting with other recitations or falls short of eloquence, each word in its place is the most rhetorical.

The study concluded with some conclusions and recommendations that scholars should be considered in the inimitability of the Holy Quran.

Share

COinS