•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على منهجية الشيخ أطفيش في تأليف كتابه شرح كتاب النيل من خلال باب البيوع (أنموذجاً)، وبيان خصائص هذا الكتاب وما أضافه للمدرسة الإباضية في مجال الفقه، وما تميز به عن غيره من الموسوعات الفقهية الإباضية.

لذا، كانت إشكالية البحث كالآتي: ما هي المنهجية العلمية التي اتبعها الشيخ أطفيش في تأليف كتابه شرح كتاب النيل وشفاء العليل في باب البيوع؟

توصلت الدراسة إلى نتائج عدة، ومنها: يعدّ كتاب شرح كتاب النيل وشفاء العليل كتابا متميزا عن غيره من الكتب الفقهية الإباضية، سلك فيه المؤلف منهجا علميا سليما جعل منه مصدرا مهما عند أتباع المدرسة الإباضية، وعند المذاهب الأخرى لما احتوى من آراء وأدلة، كما أنه أبدع فيه من خلال اجتهاداته التي أدلى بها.

الكلمات المفتاحية: منهج، بحث، فقه إباضي، أطفيش، شرح النيل، البيوع.

Cheikh Tfayach’s justice research methodology in his book "Sharh Kitab Annil":(chapeter of sales as a sample)

Abstract

This study aims to identify the methodology of the scholar Tfayach in his book "Sharh Kitab Annil" (explaining the book of the Nile); through The chapter of sales as a sample, and to show the characteristics of this book and what it added to the Ibadhi school in the field of jurisprudence, in addition to what distinguishes it from other Ibadi jurisprudence encyclopedias.

Therefore, the problematic of this research is: What is the methodology followed by the scholar Tfayach in authoring his book "Sharh Kitab Annil wa Shifa Al Alil" (explaining the book of the Nile and healing the ills) in the chapter of sales?

The study has reached that the book of "Sharh Annil" is deemed to be a unique and a distinguished book among the other Ibadhi jurisprudential books.

Keywords: Methodology, research, Fiqh Ibadi, Tfayach, Annil, Sales.

Share

COinS