•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

هدفت الدراسة إلى رصد واقع وآفاق التمويل الإسلامي الرقمي في ظل ما يواجهه العالم بسبب جائحة كورونا وما فرضته من تباعد اجتماعي؛ مما حفز المؤسسات المالية الإسلامية للاستفادة من التقنيات الرقمية والتكنولوجيا المالية في تبني التمويل الإسلامي الرقمي للحد من آثار هذه الأزمة. ركزت الدراسة على مفهوم التمويل الإسلامي الرقمي وأهم الفرص التي يمنحها، وما يحيط به من تحديات ومخاطر، وصولا للحديث عن الواقع الراهن والآفاق المستقبلية للتمويل الإسلامي الرقمي المنشود. خلصت الدراسة أن من أهم المزايا التي يحققها التمويل الإسلامي الرقمي هو عنايته بجانب المسؤولية الاجتماعية وتحقيق الشمول المالي مما يسهم في تعميم المنتجات والخدمات المالية الإسلامية. وعلى الرغم من المزايا العديدة للتمويل الإسلامي الرقمي، إلا أنه يقف أمام تحد كبير لضبط وإدارة المخاطر المرتبطة به وخاصة المخاطر الشرعية؛ مما يتطلب من المعنيين بقطاع التمويل الإسلامي تنسيقا جيدا في سبيل تطوير حلول مبتكرة للتحديات والمخاطر التي يواجهها هذا القطاع وطرح منتجات رقمية فاعلة وآمنة بما يضمن توجيه جهودها نحو المسار الصحيح في بناء جاهزيتها التكنولوجية في مجال التمويل الإسلامي الرقمي.

الكلمات المفتاحية: التمويل الإسلامي الرقمي، الشمول المالي، أزمة كورونا.

Digital Islamic finance in light of the Corona Pandemic Opportunities, challenges and future prospects

Abstract

The study aimed to monitor the reality and prospects of digital Islamic finance in light of what the world is facing due to the Coronavirus pandemic; which motivated Islamic financial institution to benefit from financial technology to reduce the effects of this crisis. The study focused on the concept of digital Islamic finance and the most important opportunities it offers, the surrounding risks, and the current reality and future prospects of desired digital Islamic finance. The study concluded that the most important advantages of Islamic digital finance are its attention to social responsibility and achieving financial

inclusion, which contributes to the generalization of Islamic financial products. Despite these advantages, it faces a major challenge in controlling the risks associated with it, especially Sharia risks; this requires good coordination from those interested in the Islamic finance sector in order to build technological readiness in the field of digital Islamic finance.

Key words: Digital Islamic Finance, Financial Inclusion, Corona Crisis

Share

COinS