•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

يستعرض البحث "مشروع الموسوعة العلمية للصيرفة الإسلامية"، الذي تضمن أبرز الإسهامات البحثية في جانب المصرفية الإسلامية. إذ تغطي الموسوعة سائر ما أنتجه الباحثون في هذا الجانب، سواء من خلال الأطروحات والرسائل الجامعية، أو الأبحاث المحكمة في الدوريات والكتب، أو المؤتمرات المقالات، أو تلك الكتابات التي لم تنشر إلا عن طريق الوسائل الرقمية. ويهدف البحث إلى تقديم رؤية تحليلية إجمالية لهذه الكتابات.

ويعد هذا البحث على جانب كبير من الأهمية بسبب تسليط الضوء على عمل مشروع الموسوعة، الذي يعني ردم بعض الصعوبات أمام الباحثين في توجيه أبحاثهم نحو الاحتياجات القائمة، واختيارها بعناية؛ منعاً للتكرار والازدواجية، وتحقيق أعلى قيمة علمية مضافة.

وتضمن البحث ثلاثة مباحث أساسية؛ الأول: في بيان عمل الموسوعات ومهامها، والثاني: في بيان وتصنيف مصادر البحث التي اشتملت عليها الموسوعة، والثالث: في تحليل الملامح العامة للموسوعة.

ومن أهم نتائج البحث: أن المشاركة البحثية للمختصين في المصارف الإسلامية تعد متدنية جداً، بالإضافة إلى وجود فجوة تنظيمية في توجيه عملية البحث لمشكلات قائمة فعلاً، كما أن البناء المؤسسي في الجانب الأكاديمي المختص بالصيرفة الإسلامية يواجه مشكلة في تناسق طريقة التعليم وانضباطها على نحو متكامل.

The Scientific Encyclopedia of Islamic Banking Project: Analysis and Evaluation

Abstract

The research reviews the Encyclopedia of Islamic Banking, which included the most prominent research contributions in the Islamic banking aspect. The encyclopedia covers all that researchers have produced in this aspect, whether through theses, or extensive

research in periodicals and books, conference articles, or those writings those have been published only through Digital means. The research aims to provide a comprehensive analytical vision of these writings.

This research is of great importance because of the highlighting of the work of the encyclopedia, which means bridging some difficulties for researchers in guiding their research towards existing needs, and carefully selecting them, to prevent repetition and duplication, and to achieve The highest added scientific value.

The research included three basic investigations, the first in the statement of the work of the encyclopedias and their tasks, the second in the statement and classification of the sources of research included in the encyclopedia, and the third in the analysis of the general features of the encyclopedia.

The most important results of the research is that the research participation of specialists in Islamic banks is very low, and Islamic banking institutions faces a problem in the method of education

Share

COinS