•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

إن صلاحية الإسلام لكل زمان ومكان يوجب على حملة العلم الشرعي والتربوي وأصحاب الاختصاص إيجاد الحلول ووضع الضوابط لكل مشكلة تظهر في حياة الناس، ومحاولة تلمس المنهج الشرعي التربوي في معالجة كل ما هو حادث وجديد.

وكان مما ظهر في زماننا نتيجة تسارع الأحداث وانتشار وسائل التواصل الاجتماعي تداول الأخبار ونقلها دون التثبت منها.

وجاءت هذه الدراسة الوصفية التحليلية بهدف وضع رؤية تربوية تأصيلية لبيان المنهج الشرعي في التبين من الأخبار حين وصولها إلى المتلقي، وحين نقلها وإشاعتها عبر الوسائل المختلفة.

وقد توصلت الدراسة إلى أن ظاهرة نشر الأخبار والتعليق عليها دون تحقق تعود لأسباب عدة تم الإشارة إليها وبيان موقف الإسلام منها ومعالجتها، كما توصلت الدراسة إلى أهم معالم المنهج الشرعي التربوي في التعامل مع نشر الأخبار وضبطها مع مراعاة الدقة في البحث عن مصادر الخبر ومصداقية المخبر.

The Islamic Legitimate Adjust of Information - An Educational Insight from the Quran and the Traditions of the Prophet

Abstract

According to the fact that Islam is valid for all times and places scholars of Islamic legitimate and teachings are responsible for creating solutions, providing control, and setting criteria and standards for solving any problem seems existing in the society before it becomes a widespread phenomena especially those problems of information. The study has been built on the analytical descriptive methodology.

The study ended up with the result that there is a plenty of teachings in Islam in order to be applied in dealing with broadcast news and scrutinising them.

Share

COinS