•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى تعرف أثر برنامج تعليمي مستند إلى نظرية الذكاء الناجح في تنمية القدرات التحليلية، والابداعية، والعملية لدى الطلبة المتفوقين عقلياً، وأثر البرنامج التعليمي في تحصيل الطلبة في اللغة العربية. وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة الصف العاشر الأساسي في مدرسة اليوبيل للعام الدراسي 2004/2005 البالغ عددهم (98) طالباً وطالبة، موزعين على (4) شعب صفية، أما عينة الدراسة فكانت صفان اختيرا عشوائياً، ثم عينت مجموعة تجريبية ومجموعة مقارنة بشكل عشوائي، وتضمنت كل مجموعة (23) طالباً وطالبة، ولأغراض الدراسة الحالية طور الباحث صورة أردنية من اختبار ستيرنبرغ الثلاثي للقدرات، وأوجد دلالات صدق، وثبات للاختبار تبرر استخدامه، ثم طور برنامجا تعليمياً مستنداً على نظرية الذكاء الناجح لتنمية القدرات الثلاث، وقد نُفذ البرنامج في سياق مادة اللغة العربية للصف العاشر الأساسي، واستغرق تطبيق البرنامج التعليمي شهرين بواقع (35) حصة دراسية مدة كل منها (50) دقيقة، وقد طبق الاختبار القبلي والبعدي على أفراد المجموعتين، (التجريبية والمقارنة) لتعرف أثر البرنامج في تنمية القدرات التحليلية، والإبداعية، والعملية على الطلبة المتفوقين عقلياً، وبعد الانتهاء من تطبيق البرنامج، وتطبيق الاختبارات البعدية، أجري تحليل التباين المشترك (ANCOVA)، ومقارنة متوسطات تحصيل المجموعتين (التجريبية والمقارنة) في مادة اللغة العربية فبل تطبيق البرنامج وبعده، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود أثر دال إحصائياً للبرنامج التعليمي المستند على نظرية الذكاء الناجح في تنمية القدرات التحليلية، والإبداعية، والعملية لدى الطلبة المتفوقين عقلياً لصالح المجموعة التجريبية. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود أثر للبرمامج التعليمي المستند على النظرية في تحسين التحصيل الدراسي في اللغة العربية للطلبة المتفوقين عقلياً.

The current study aimed to know the effect of an educational program based on the theory of successful intelligence in developing the analytical, creative, and practical abilities of mentally gifted students, and the effect of the educational program on students' achievement in the Arabic language. The study population consisted of all students of the tenth grade in the Jubilee School for the academic year 2004/2005, who numbered (98) male and female students, divided into (4) class divisions. Each group included (23) male and female students, and for the purposes of the current study, the researcher developed a Jordanian image of the Sternberg Triple Abilities Test, and found indications of validity and stability of the test that justify its use, then developed an educational program based on the theory of successful intelligence to develop the three abilities, and the program was implemented in the context of a subject The Arabic language for the tenth grade primary, and the application of the educational program took two months, consisting of (35) lessons of (50) minutes each. The mentally gifted students, after completing the application of the program and applying the post-tests, an analysis of joint variance (ANCOVA) was conducted, and the average achievement of the two groups (experimental and comparative) was compared in the Arabic language before they were applied. After the program, the results of the study indicated that there was a statistically significant effect of the educational program based on the theory of successful intelligence in developing the analytical, creative, and practical abilities of mentally superior students in favor of the experimental group. The results also indicated that there was no effect of educational programs based on theory in improving academic achievement in the Arabic language for mentally gifted students.

Included in

Education Commons

Share

COinS