•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدف البحث إلى معرفة فاعلية برنامج لتخفيف شدة التأتأة لدى تلاميذ التعليم الأساسي (الحلقة الأولى) - دراسة تجريبية في محافظة دمشق. تألفت عينة البحث من (۳۰) تلميذة وتلميذة من التلاميذ المتأتئين، إذ تم توزيعهم عشوائية على مجموعتين متساويتين، (تجريبية، وضابطة) اشتملت كل منهما على (۱۰) تلميذة وتلميذة بواقع (۱۲) من الذكور و(3) من الإناث تراوحت أعمارهم بين (۷ و۱۰) سنوات، وباستخدام الأدوات الآتية (قائمة رصد المؤشرات الدالة على وجود اضطراب التأتأة لدى التلاميذ، أداة قياس شدة التأتأة للأطفال (ssi) لرایلی (1994)، اختبار رافن Raven للمصفوفات المتتابعة (۱۹۹۸) إعداد رحمة (2004)، مقياس المستوى الاقتصادي الاجتماعي الثقافي للأسرة إعداد الهوارنة (۲۰۰۸)، البرنامج العلاجي المستند على طريقة الكلام المطول) وتوصل البحث إلى النتائج الآتية:

- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية قبل تطبيق البرنامج العلاجي، ودرجاتهم بعد تطبيق البرنامج العلاجي على مقياس شدة التأتأة.

- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية، ومتوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة على مقياس شدة التأتأة بعد تطبيق البرنامج العلاجي.

- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج العلاجي، ومتوسط درجاتهم بعد شهرين من تطبيق البرنامج العلاجي على مقياس شدة التأتأة.

- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية، ومتوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة على مقياس شدة التأتأة بعد تطبيق البرنامج العلاجي (القياس البعدي المؤجل).

The aim of the research is to know the effectiveness of a program to reduce the severity of stuttering among students of basic education (the first cycle) - an empirical study in the governorate of Damascus. The research sample consisted of (30) male and female stuttering students, as they were randomly distributed into two equal groups, (experimental and control), each of which included (10) male and female students, (12) males and (3) females, their ages ranged between (7 and 10) years, and using the following tools (Monitoring List of Indicators of Stuttering Disorder in Students, Riley’s Stuttering Severity Severity Measurement Tool (SSI) (1994), Raven’s Progressive Matrices Test (1998) Rahma (2004), Level Scale The socio-cultural economic of the family, prepared by Al-Hawarna (2008), the therapeutic program based on the long-speak method. The research reached the following results:

- There are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group members before applying the treatment program, and their scores after applying the treatment program on the stuttering severity scale.

- There are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group members and the control group members' average scores on the stuttering severity scale after applying the treatment program.

- There are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group members after applying the treatment program, and their average scores after two months of applying the treatment program on the stuttering severity scale.

- There are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group members and the control group members' average scores on the stuttering severity scale after applying the treatment program (delayed post-measurement).

Included in

Education Commons

Share

COinS