•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدف البحث إلى تعرف وجهات نظر أعضاء الهيئة التدريسية حول القيم القانونية، والسياسية، والمجتمعية للمواطنة الواجب توافرها في مناهج كلية التربية بجامعة دمشق، واتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، واستخدم استبانة لتحقيق هدف البحث، التي طبقت على عينة من أعضاء الهيئة التدريسية في كلية التربية بجامعة دمشق بلغ عددهم (50) بنسبة 43% من المجتمع الأصلي، وتوصل الباحث إلى أن إجابات أعضاء الهيئة التدريسية تراوحت بين أوافق بشدة، وأوافق على القيم القانونية، والسياسية، والمجتمعية للمواطنة الواجب توافرها في مناهج كلية التربية بجامعة دمشق، ولاسيما القيم المتمثلة في قيم الحقوق، والواجبات القانونية، وتعزيز قيم الديمقراطية، وتقدير الشهادة، والشهداء، واحترام معتقدات الآخرين الدينية، والبعد عن التمييز بجميع أشكاله، العرقية، والدينية وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات إجابات أعضاء الهيئة التدريسية حول قيم المواطنة الواجب توافرها في مناهج كلية التربية بجامعة دمشق تبعا لمتغير الاختصاص، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة. واقترح الباحث إعادة النظر في بنية مناهج كلية التربية بجامعة دمشق، وتطويرها بما يسهم في تنمية القيم القانونية، والسياسية، والمجتمعية للمواطنة لدى الطلبة، والأخذ بآراء أعضاء الهيئة التدريسية حول قيم المواطنة الواجب توافرها في مناهج كليات التربية عامة، وكلية التربية بدمشق خاصة لما لها من أهمية في بناء، وتطوير هذه المناهج لتقوم بأدوارها بإعداد الطلبة المتمثلين للقيم القانونية، والسياسية، والمجتمعية للمواطنة بكفاءة، وفاعلية.

The aim of the research is to know the views of faculty members about the legal, political, and societal values of citizenship that must be available in the curricula of the Faculty of Education at the University of Damascus. Damascus, their number reached (50), representing 43% of the original community, and the researcher concluded that the answers of the faculty members ranged between I strongly agree, and I agree with the legal, political, and societal values of citizenship that must be available in the curricula of the Faculty of Education at the University of Damascus, especially the values represented in the values of rights. Legal duties, strengthening the values of democracy, appreciating martyrdom and martyrs, respecting the religious beliefs of others, avoiding discrimination in all its forms, ethnic and religious, and the absence of statistically significant differences between the average scores of faculty members’ answers about the values of citizenship that must be available in the curricula of the College of Education at the University of Damascus according to the variable of specialization, educational qualification, and years of experience. The researcher suggested reconsidering the structure of the curricula of the Faculty of Education at the University of Damascus, and developing them in a way that contributes to the development of the legal, political, and societal values of citizenship among students, and taking the views of faculty members about the values of citizenship that should be available in the curricula of faculties of education in general, and the Faculty of Education in Damascus in particular because of their It is important to build and develop these curricula to fulfill their roles in preparing students who represent the legal, political and societal values of citizenship efficiently and effectively.

Included in

Education Commons

Share

COinS