Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
سعى البحث الراهن إلى التعرف على واقع ( مستوى ) التمكين الإداري للقيادات التربوية برياض الأطفال وكذلك رصد تقديرهن لدرجة ممارسة عمليات إدارة المعرفة بروضان تمهيدا للوصول إلى طبيعة العلاقة بين مستوى التمكين الإداري للقيادات التربوية وتقديرهن لدرجة ممارسة عمليات إدارة المعرفة بروضان.
وتكونت عينة البحث من (138) من القيادات التربوية التنفيذية برياض الأطفال بمحافظة المنوفية، وقد اعتمدت الباحثة على الاستبيان كأداة لجمع البيانات الميدانية . وقد توصل البحث إلى نتائج من أهمها:
انخفاض مستوى التمكين الإداري للقيادات التربوية برياض الأطفال. درجة ممارسة عمليات إدارة المعرفة برياض الأطفال قليلة. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطی درجات استجابات القيادات التربوية برياض الأطفال حول مستوى التمكين الإداري تعزى لنوع الروضة وإعتمادها لصالح التجريبية والمعتمدة.
يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى0.01 بين متوسط درجات استجابات القيادات التربوية برياض الأطفال لممارسة عمليات إدارة المعرفة بروضاتهن تعزی لنوع الروضة وإعتمادها لصالح التجريبية والمعتمدة. توجد علاقة ارتباطية طردية قوية جدا وذات دلالة إحصائية عند مستوى بين 0.01 بين مستوى التمكين الإداري وممارسة عمليات إدارة المعرفة إجمالا.
واختتم البحث بتقديم عدد من التوصيات التي تعتقد الباحثة بأهميتها كجوانب أساسية لدعم وتعزيز توفير أبعاد وممارسات المتغيرين محل البحث برياض الأطفال.
The current research sought to identify the reality (level) of administrative empowerment of educational leaders in kindergartens, as well as to monitor their appreciation of the degree of practicing knowledge management processes in Rawdan, in preparation for reaching the nature of the relationship between the level of administrative empowerment of educational leaders and their assessment of the degree of practicing knowledge management processes in Rawdan.
The research sample consisted of (138) executive educational leaders in kindergartens in Menoufia Governorate. The researcher relied on the questionnaire as a tool for collecting field data. The research reached the most important results:
Low level of administrative empowerment of educational leaders in kindergartens. The degree of practice of knowledge management processes in kindergarten is low. There is a statistically significant difference at the level of 0.01 between the mean scores of the educational leaders' responses in kindergartens about the level of administrative empowerment due to the type of kindergarten and its adoption in favor of the experimental and the approved.
There is a statistically significant difference at the 0.01 level between the average degrees of the responses of educational leaders in kindergartens to the practice of knowledge management processes in their kindergartens due to the type of kindergarten and its adoption in favor of the experimental and approved. There is a very strong and statistically significant direct correlation at a level between 0.01 between the level of administrative empowerment and the practice of knowledge management processes in general.
The research concluded by presenting a number of recommendations that the researcher believes are important as basic aspects to support and enhance the provision of the dimensions and practices of the variables in question in kindergarten.
Recommended Citation
الشتیحي, إيناس سعيد
(2022)
"التمكين الإداري للقيادات التربوية برياض الأطفال وعلاقته بممارسة عمليات إدارة المعرفة. Administrative empowerment of educational leaders in kindergartens and its relationship to the practice of knowledge management processes.,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 14:
Iss.
3, Article 2.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol14/iss3/2