•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة التي طبقت على (521) طالبا وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر في مدارس التعليم العام بدولة الكويت إلى اختبار أثر بعض المتغيرات الجنس، التخصص، امتلاك جهاز حاسوب خاص، طبيعة المادة العلمية، والقدرة على المراجعة وتغيير الإجابات على الأداء في الاختبارات الإلكترونية. وقد جمعت البيانات عن طريق ثلاثة اختبارات تحصيلية: اللغة العربية، واللغة الإنجليزية، الإحصاء. وباستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل البيانات، أشارت النتائج إلى وجود فروق في الأداء في الاختبارات الإلكترونية تعزي لمتغيري طبيعة المادة العلمية، والقدرة على المراجعة وتغيير الإجابات. وقد خلصت الدراسة بمجموعة من التوصيات متعلقة بالاهتمام بحوسبة الاختبارات وتعميمها وتدريب المعلمين ومعدي الاختبارات عليها، وإجراء المزيد من الدراسات في هذا المجال.

The study, which was applied to (521) male and female students of the eleventh grade in general education schools in the State of Kuwait, aimed to test the effect of some variables: gender, specialization, owning a special computer, the nature of the scientific material, and the ability to review and change answers on performance in electronic tests. The data were collected through three achievement tests: Arabic, English, and Statistics. Using a set of appropriate statistical methods to analyze the data, the results indicated that there are differences in performance in the electronic tests due to the variables of the nature of the scientific material, the ability to review and change the answers. The study concluded with a set of recommendations related to the interest in computerizing and generalizing tests, training teachers and test preparers, and conducting more studies in this field.

Included in

Education Commons

Share

COinS