•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى الذكاءات المتعددة لدى عينة من طلاب جامعة أم القرى، ومدى اتساق ذكاء اقم مع تخصصهم العلمي، وعلاقة هذه الذكاءات بتحصيلهم الأكاديمي. تكونت عينة الدراسة من (160) طالبة تم اختيارهم بطريقة عشوائية من جميع المستويات الدراسية، ومن جميع أقسام الكلية الجامعية بالقنفذة، وهي إحدى كليات جامعة أم القرى. ولجمع البيانات تم استخدام أداة (ماكنزي) لمسح الذكاءات المتعددة التسعة بعد تعريبها وتعديلها لتناسب البيئة السعودية، وحساب ثباقا. وقد حصل الباحث على معدلات الطلاب التراكمية من قسم القبول والتسجيل في الكلية, والذي يشير إلى تحصيلهم الأكاديمي. وخلصت الدراسة إلى النتائج الآتية:

  • متوسط الذكاءات الأعلى لأفراد العينة وفي جميع التخصصات هو الذكاء الوجودي. كما أن الذكاء الاجتماعي جاء في المرتبة الثانية لدى معظم التخصصات. أما الذكاء الموسيقي فقد كان الأدبي في معظم التخصصات.
  • لا يتسق مستوى الذكاءات المتعددة لدى الطلاب مع تخصصهم في الرياضيات، والحاسب الآلي، واللغة العربية، واللغة الإنجليزية، والدراسات الإسلامية. وقد اتسقت هذه الذكاءات بشكل أفضل في تخصص العلوم، والتربية الرياضية، والتربية الفنية.
  • توجد علاقة دالة إحصائية بين الذكاء المنطقي وبين التحصيل الأكاديمي لدى طلاب العلوم والرياضيات. كما توجد علاقة دالة إحصائية بين الذكاء الذاتي وبين التحصيل الأكاديمي لدى طلاب العلوم، والتربية الرياضية، والتربية الفنية. ولا توجد علاقة بين الذكاءات الأخرى والتحصيل.

أوصت الدراسة بتوعية المرشدين الأكاديميين، ولجان القبول في الجامعات، بأهمية توجيه الطلاب الجامعيين إلى التخصصات التي تنسجم وتتلاءم مع قدراتهم وذكاءاتهم المتعددة، والعمل على توجيه الطالب إلى التخصص الأنسب، من خلال إجراء مسح لذكاءاتهم المتعددة.

This study aimed to reveal the level of multiple intelligences among a sample of Umm Al-Qura University students, the extent to which Qom's intelligence is consistent with their scientific specialization, and the relationship of these intelligences to their academic achievement. The study sample consisted of (160) female students who were randomly selected from all academic levels and from all departments of the University College in Al-Qunfudhah, which is one of the colleges of Umm Al-Qura University. To collect the data, the (McKinsey) tool was used to survey the nine multiple intelligences after they were Arabized and modified to suit the Saudi environment, and Thabaqa was calculated. The researcher obtained the students' cumulative averages from the admission and registration department at the college, which indicates their academic achievement. The study concluded the following results:

• The highest average intelligence of the sample members and in all disciplines is the existential intelligence. Also, social intelligence came in second place in most disciplines. As for musical intelligence, it was literary in most disciplines.

• The level of students' multiple intelligences is not consistent with their specialization in mathematics, computer, Arabic, English, and Islamic studies. These intelligences were best aligned in science, physical education, and art education.

• There is a statistically significant relationship between logical intelligence and the academic achievement of science and mathematics students. There is also a statistically significant relationship between self-intelligence and academic achievement among students of science, physical education, and art education. There is no relationship between other intelligences and achievement.

The study recommended educating academic advisors and university admission committees about the importance of directing university students to disciplines that are consistent with their multiple abilities and intelligences, and work to direct the student to the most appropriate specialization, by conducting a survey of their multiple intelligences.

Included in

Education Commons

Share

COinS