•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مصادر ضغوط العمل لدى معلمي ومعلمات المرحلة الأساسية الدنيا في محافظة عجلون والمتمثلة بالأبعاد التالية: عبء التدريس، البيئة المدرسية، العلاقة مع المجتمع المحلي، العلاقة مع الإدارة ، العلاقة مع الطلاب، العلاقة مع الزملاء، الرضا المهني، وعلاقتها بمتغيرات: الجنس، الخبرة، الحالة الاجتماعية، المؤهل العلمي. تكونت عينة الدراسة من (100 ) معلم ومعلمة ممن يعملون في المدارس الحكومية في مرحلة التعليم الأساسي الدنيا في محافظة عجلون، للعام الدراسي 2010/2009. تم استخدام مقياس ضغوط العمل الذي أعده الباحثون لغايات هذه الدراسة. دلت نتائج الدراسة أن معدل ضغوط العمل كان مرتفعة لدى المعلمين, وكان ترتیب مصادر ضغوط العمل كما يراها معلمو المرحلة الأساسية في محافظة عجلون على النحو التالي: الرضا المهني، البيئة المدرسية، عبء التدريس، العلاقة مع الإدارة العلاقة مع الزملاء، العلاقة مع الطلاب، كما دلت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مدى تعرض المعلمين لضغوط العمل تعزي لأي من المتغيرات .

This study aimed to know the sources of work stress for teachers of the lower basic stage in Ajloun Governorate, which are represented in the following dimensions: teaching load, school environment, relationship with the local community, relationship with management, relationship with students, relationship with colleagues, professional satisfaction, and its relationship to variables: Gender, experience, marital status, educational qualification. The study sample consisted of (100) male and female teachers who work in government schools in the lower basic education stage in Ajloun Governorate, for the academic year 2009/2010. The work stress scale prepared by the researchers was used for the purposes of this study. The results of the study indicated that the rate of work stress was high among teachers, and the order of the sources of work stress as seen by teachers of the basic stage in Ajloun Governorate was as follows: occupational satisfaction, school environment, teaching load, relationship with management, relationship with colleagues, relationship with students, as well as The results of the study indicated that there were no statistically significant differences in the extent of teachers' exposure to work pressures due to any of the variables.

Included in

Education Commons

Share

COinS