•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي في الذكاء الانفعالي، للحد من المشكلات السلوكية لدى عينة من طلبة الصف العاشر الأساسي. تكونت عينة الدراسة من (72) طالبا وطالبة ممن حصلوا على أعلى الدرجات على مقياس السلوك اللااجتماعي المدرسي. تم توزيعهم عشوائية إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة عدد كل مجموعة (36) طالبا وطالبة، وقد خضع أفراد المجموعة التجريبية إلى البرنامج التدريبي. ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء برنامج تدريبي مكون من (6) جلسات استنادا إلى نموذج جولمان في الذكاء الانفعالي، كما تم استخدام مقياس السلوك الاجتماعي المدرسي والمعدل للبيئة الأردنية على أفراد الدراسة كاختبار قبلي وبعدي. وللإجابة عن أسئلة الدراسة، استخدمت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل التباين المصاحب، واختبار "ت". وقد أشارت نتائج الدراسة إلى فاعلية البرنامج التدريبي في الحد من المشكلات السلوكية، كما أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود أثر للبرنامج في الحد من المشكلات السلوكية يعزى للجنس.

This study aimed at examining the effectiveness of a training program on emotional intelligence to reduce behavioral problems among a sample of tenth grade students. The sample consisted of (72) male and female students who had the highest means on the school antisocial behavior. And then they randomly were divided into two groups: an experimental and a control group of (36) students in each one. The experimental group was exposed to training program. To achieve the aim of the study, the researcher developed a training program according to model of Goleman in emotional intelligence, which consisted of (6) sessions. The Jordanian adaptation of the school antisocial behavior was administered to a sample as pre and post – test. In order to answer the questions of the study, the means, standard deviations, ANCOVA, and t- test were computed. The results of the study revealed that the training program had significant effect on reducing behavioral problems. Also, the results revealed that there was no statistically significant effect on reducing behavioral problems due to gender.

Included in

Education Commons

Share

COinS