Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف المبكر عن الصعوبات النمائية، لدى أطفال ما قبل المدرسة في محافظة مسقط. وتم استخدام قائمة الصعوبات النمائية للكشف عن هؤلاء الأطفال، والتي تضمنت ثلاثة محاور : الصعوبات المعرفية، والصعوبات اللغوية، والصعوبات البصرية الحركية . طبقت الدراسة على عينة بلغت 365 طفل وطفلة من رياض الأطفال الحكومية والخاصة والعالمية في محافظة مسقط. وتوصلت الدراسة إلى أن معدل انتشار الصعوبات النمائية لدى أطفال الروضة في محافظة مسقط يبلغ حوالي 6%، وأن معدل الأطفال المعرضين لصعوبات التعلم في محافظة مسقط بلغ حوالي13.2%، وأشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معدل انتشار الصعوبات النمائية، تعزي لمتغير النوع لصالح الذكور، وفي متغير البرنامج التعليمي لصالح المدارس العالمية.
The present study aimed to early identify the developmental isabilities among kindergarten kids in Muscat. To achieve the aim of the study, the researchers used the developmental disabilities Inventory which has three axes: cognitive disabilities, linguistic disabilities and visual motor disabilities. The sample of the study was 365 children from kindergarten in Muscat. Findings indicated that the rate of spreading developmental disabilities of the sample reaches 6% and the rate of children who has risk of learning disabilities reaches 13.2%.The results also mentioned that there were statistically significant differences in the rate of spreading evelopmental disabilities due to the type variable in favour of the males. Also, there were significant differences in the educational program variable in favour of international schools.
Recommended Citation
كاظم, علي مهدي; الشوربجي, سحر; and المعمرية, ثرياء سيف علي
(2022)
"مدى انتشار الصعوبات النمائية للأطفال العمانيين وفقا لمتغيري الجنس والبرنامج التعليمي. Prevalence Rate of the Developmental Disabilities among Omani Children according to Gender and Educational Program,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 14:
Iss.
4, Article 2.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol14/iss4/2