•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة إلى قياس فاعلية برنامج تدريبي لغوي باستخدام إستراتيجية المحاولات المنفصلة في تنمية مهارات اللغة الاستقبالية لدى عينة الأطفالذوي التوحد، وقد تم اختيار أفراد هذه الدراسة من الأطفال ذوي التوحد الملتحقين في الجمعية السعودية للتوحد، واشتملت عينة الدراسة على ( 30 ) طفلا من الذكور، تم تقسيمهم بشكل عشوائي على مجموعتين متساويتين بواقع خمسة عشر طفلا في كل مجموعة، وقد تم اختيار إحدى المجموعتين عشوائية لتكون مجموعة تجريبية وتخضع لبرنامج تنمية مهارات اللغة الاستقبالية، والأخرى لتكون مجموعة ضابطة.

توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توجد فروق في تنمية مهارات اللغة الاستقبالية بين أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة ولصالح المجموعة التجريبية، كما وتوجد فروق في تنمية مهارة فهم المفردات بين أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة ولصالح المجموعة التجريبية، وفيما يخص تنمية مهارة فهم الجمل بين أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية ولصالح المجموعة التجريبية. وأما النتيجة الأخيرة فتبين من خلالها أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات فهم المفردات وفهم الجمل، والدرجة الكلية بين الدرجات البعدية والمتابعة لدى الأفراد في المجموعة التجريبية .

This study aimed to measuring the effect of a language training program by using Discrete trials Strategy on the development of receptive language skills in children with autism . The study sample was chosen from children who were studied in Saudi autistic society. The sample consisted of thirty male children divided randomly into two equal groups. Every group consisted of 15 children . The study showed the following results:

  • There were significant statistical differences at (α ≤ 0.05) in the development of receptive language skills between the experimental group and the control one and these differences werein favor of the experimental one.
  • There were significant statistical differences at (α ≤ 0.05) in the development of understanding vocabulary between the experimental group and the control one and these differences were in favor of the experimental one.
  • There were significant statistical differences at (α ≤ 0.05) in the development of understanding sentences between the experimental group and the controlled one and these differences were in favor of the experimental one.
  • There were no significant statistical differences at (α ≤ 0.05) in the development of perception of vocabulary and sentences in the experimental group in pos test and follow up.

Included in

Education Commons

Share

COinS