•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة التعرف على تصورات طلبة الصف العاشر الأساسي في محافظة إربد حول أثر ممارسة الأنشطة الرياضية في تطوير الجوانب الصحية والنفسية والاجتماعية والعلمية لديهم. ولتحقيق هدف الدراسة، استخدم الباحثون استبانة بعد التحقق من صدقها وثباتها. تكونت الاستبانة من 23 فقرة موزعة في أربعة أبعاد، هي: البعد الصحي، البعد النفسي، البعد الاجتماعي، والبعد العلمي. تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة الصف العاشر في محافظة إربد, والبالغ عددهم (7500) طالبا وطالبة، وتم اختيار عينة الدراسة, والمكونة من (322) طالبا وطالبة بالطريقة الطبقية العشوائية. وتم تحديد معامل الاتساق الداخلي للاستبانة باستخدام معادلة كرونباخ الفا, والذي بلغ (0.84).

أظهرت نتائج الدراسة أن تصورات طلبة الصف العاشر الأساسي في محافظة إربد حول اثر ممارسة الأنشطة الرياضية في تطوير الجوانب الصحية والاجتماعية والنفسية والعلمية لديهم جاءت ضمن درجة تقدير "كبيرة" . كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصورات الطلبة تعزي لمتغير "الجنس" ولصالح الذكور، فيما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير "مكان السكن" ومتغير "المعدل التراكمي" . وفي ضوء نتائج الدراسة، قدم الباحثون مجموعة من التوصيات.

This study aimed at exploring the perceptions of tenth basic-grade students in Irbid governorate about the impact of physical activities on developing their health, psychological, social, and academic life aspects. To achieve the objectives of the study, a 5-point Likert rating questionnaire was used after being tested for validity and reliability. The questionnaire consisted of (23) items divided into four dimensions. These dimensions were: health, psychological, social, and academic dimension. The population of the study consisted of all 10th basic grade students in "Irbid" Educational Directorate in Jordan with a total of (7500) students. A stratified-random sampling approach was used to select (322) male and female students. The Cronbach alpha procedure was used to obtain the reliability estimate of the internal consistency of the questionnaire, which was (84.0). The results revealed that students' perceptions about the impact of physical activities for all domains and the questionnaire as a whole fell in the “great extent” category. The study also revealed that there were statistically significant differences in students' perceptions attributed to “gender” relating to the questionnaire as a whole in favor of male students. On the other hand, the results showed that there were no statistically significant differences in students perceptions on the questionnaire as a whole attributed to "place of residence" and "accumulative average". In the light of the results, the researchers put forward several recommendations.

Included in

Education Commons

Share

COinS