•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

يهدف البحث الحالي إلى التعريف بمدخل التعلم الخدمي وعلاقته بتعزيز المواطنة الفعالة لدى الطلبة في كلية التربية, وتعرف مستوى حاجات طلبة كلية التربية بجامعة دمشق للمشاركة بمدخل التعلم الخدمي في إطار تعزيز المواطنة الفعالة لديهم، كذلك الكشف عن تأثير المتغيرات الجنس, السكن, السنة الدراسية, التخصص, عدد الفعاليات التطوعية التي تمت المشاركة فيها بالمجتمع على استجابات عينة البحث. لتحقيق هذه الأهداف اتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي, واعتمد على أداة الاستبانة التي تم تصميمها لاستطلاع آراء عينة من الطلبة في كلية التربية بجامعة دمشق حول مستوى حاجاتهم للمشاركة بمدخل التعلم الخدمي في إطار تعزيز المواطنة الفعالة لديهم, وتم اختيار عينة البحث بصورة عرضية من طلاب كلية التربية من التخصصات كافة, وبلغت (203) طالبا وطالبة بنسبة 1,98% من المجتمع الأصلي, أما المجتمع الأصلي فشمل جميع طلبة كلية التربية بجامعة دمشق المسجلين خلال العام الدراسي 2013-2014 البالغ عددهم (10251)، وتم تطبيق الاستبيان خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 2013 - 2014 ، على عينة البحث في كلية التربية بجامعة دمشق، وكان من أبرز النتائج التي تم التوصل إليها: أن النسب والمتوسط الحسابي للاستبانة كافة جاءت بدرجة متوسطة, كما ظهرت فروق دالة احصائية بين متوسطات درجات استجابات أفراد عينة البحث على الاستبانة تبعا لمتغير السكن, وكان الصالح الريف, وتبعا للتخصص الدراسي, وكان لصالح طلاب علم النفس , كذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائية بين متوسطات درجات استجابات أفراد عينة البحث على الاستبانة تبعا للمتغيرات الأخرى.

This Research aimed at identifying the service learning approach and its relationship with the active citizenship and identifying the level of faculty of education students needs at Damascus university to participate in the servicelearning approach within the frame of reinforcing their active citizenship as well as studying the effects of (sex, staying, academic year, specialization, and the number of the voluntary activities they participated in). To achieve these aims, the research used the descriptive analytical approach.

The research used the questionnaire to pilot students opinions in the faculty of education about the degree of their need to participate in the service learning approach within the frame of reinforcing their active citizenship. An opportunistic sample was chosen from the faculty of education from all specializations. It consisted of (203) students, percentage of(1,98) of population. The population included all students of the faculty of education enrolled in the academic year 2013-2014 and they were (10251). The questionnaire was applied in the second term of the academic-year 2013- 2014 on a sample from the faculty of Education-Damascus University.

The research reached the following results: the percentages and the means of whole questionnaire were medium. In addition, there were differences of statistical significance between the mean scorers of the research sample responses according to the variables of staying in favor of the country side, and the variable of the academic year in favour of the psychology students. The results also showed that there were no statistical differences of significance between the mean scores of the research sample responses on the questionnaire according to other variables.

Included in

Education Commons

Share

COinS