Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مهارات التدريس الإبداعية اللازمة لمعلمي ومعلمات التربية المهنية، والتعرف على درجة ممارستهم لهذه المهارات في ضوء اقتصاد المعرفة في محافظة إربد/ الأردن. يتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات التربية المهنية في المدارس الحكومية التابعة لمديريات التربية والتعليم في محافظة إربد والبالغ عددهم (447)، ويبلغ عدد الذكور منهم (199) والباقي إناثا، تم اختيار عينة منهم وبمقدار 40 معلم و49 معلمة.
استخدم في البحث المنهج شبه التجريبي الذي يعتمد الملاحظة العينية المباشرة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء بطاقة ملاحظة خاصة تكونت من أربع مهارات رئيسية هي: الطلاقة، المرونة، الأصالة، والحساسية للمشكلات، تندرج تحتها 42 مهارة فرعية . كما تم حساب عوامل الصدق والثبات بأنواعه، أما صدق الملاحظة فقد تم تثبيتها بواسطة ملاحظ ثاني مع الباحث الرئيسي.
اظهرت النتائج باستخدام تحليل التباين الأحادي والمتعدد ما يأتي: حقق المعلمون نسبة ممارسة إبداعية زادت عن نسبة 75% وهي درجة ممارسة مقبولة. ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة تبعا إلى عاملي النوع الجنس) ومستوى المؤهل العلمي
لم تظهر فروق دالة إحصائية بين درجة ممارسة معلمي ومعلمات التربية المهنية لمهارات التدريس الإبداعية في ضوء اقتصاد المعرفة يعزي لمتغير الخبرة التدريسية.
في ضوء هذه النتائج تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات منها: الاستمرار في تدريب المعلمين على أسلوب ونماذج التدريس الإبداعي، ومحاولة تأهيل حملة مؤهل الدبلوم المتوسط والبكالوريوس للحصول على مؤهل الدبلوم العالي فأعلى.
This study aims at identifying creative teaching skills necessary for male and female vocational education teachers in the governorate of Irbid ,Jordan in light of economy of Knowledge. The sample of the study consisted of (447) male and female vocational education teachers at the public schools of the directorates of Education in Irbid.The number in total was 447 teachers (199 males and the rest females).
A quasi experimental approach of direct observation was used. To achieve the aims of the study ,an observation card consisting of 4 main skills was used: fluency, flexibility, originality, and sensitivity to the problems. These main skills include (42)sub-skills. The observation instrument was tested for its validity and reliability ;a second observation was involved to ensure its validity. By using the multi and Anova variance analysis ,the findings of the study showed:
Teachers' creative practice amounted to an acceptable degree (more than 75%)There were individual statistical significant differences among the teachers according to the gender and scientific level. There were no statistical significant differences between male and female vocational education teachers' practices of creative teaching skills in light of economy of knowledge which could be attributed to teaching experience.
In the light of these findings ,certain proposals were suggested: holding continuous training sessions on creative teaching practice. Enabling holders of both B.A and the intermediate diploma certificate to get a higher diploma qualification.
Recommended Citation
الزند, وليد خضر and خطار الشطناوي, يوسف عقيل
(2022)
"درجة ممارسة معلمي ومعلمات التربية المهنية لمهارات التدريس الإبداعية في ضوء اقتصاد المعرفة في الأردن. The extent to which Teachers of Vocational Education Practise Creative thinking skills in Light of Economy Knowledge in Jordan,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 14:
Iss.
4, Article 9.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol14/iss4/9