Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن العلاقة المحتملة بين التفكير الناقد والاستدلال العام الرياضي )الرياضي) لدى عينة من طلبة قسمي علم النفس والإرشاد النفسي في كلية التربية بجامعة دمشق، بلغ عدد أفرادها 283 طالباً وطالبة من طلبة السنة الثالثة، وهي عينة طبقية مقصودة متوافرة باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، واستخدام مقياس كاليفورنيا للتفكير الناقد CCTSI، ومقياس عامل الاستدلال العام، حيث يستند البحث إلى فرضية مفادها أن الأداء في التفكير الناقد يرتبط إيجابية بالأداء بالاستدلال العام (الرياضي(، كما أن البحث حاول الإجابة عن السؤال التالي:
هل هناك فروق في التفكير الناقد والاستدلال العام (الرياضي) تبعاً لمتغيرات الجنس والشهادة الثانوية والاختصاص الدراسي؟
وبعد اختبار الفرضيات تم التوصل إلى النتائج التالية:
1- وجود علاقة ارتباط إيجابية بين التفكير الناقد والاستدلال العام (الرياضي).
2- وجود فروق بالنسبة لمتغير الجنس (ذكور، إناث) في التفكير الناقد والاستدلال العام (الرياضي) لصالح الذكور.
3- وجود فروق بالنسبة لمتغير الشهادة الثانوية (علمي، أدبي) في التفكير الناقد والاستدلال العام (الرياضي ( لصالح الفرع العلمي.
4- وجود فروق بالنسبة لمتغير الاختصاص الدراسي (علم نفس، إرشاد نفسي) في التفكير الناقد والاستدلال العام الرياضي الصالح اخصاص علم نفس.
This research aims to reveal the possible relationship between critical thinking and general mathematical reasoning (mathematics) among a sample of students from the Departments of Psychology and Psychological Counseling at the Faculty of Education at the University of Damascus, the number of its members was 283 male and female students from the third year, and it is an intentional stratified sample available using the curriculum. Analytical descriptive, using the California Critical Thinking Scale CCTSI, and the General Inference Factor Scale, where the research is based on the hypothesis that performance in critical thinking is positively related to performance by general (mathematical) inference, and the research tried to answer the following question:
Are there differences in critical thinking and general (mathematics) reasoning according to the variables of gender, high school diploma and academic specialization?
After testing the hypotheses, the following results were obtained:
1- There is a positive correlation between critical thinking and general (mathematical) reasoning.
2- There are differences with respect to the gender variable (males, females) in critical thinking and general (mathematical) reasoning in favor of males.
3- There are differences with regard to the secondary certificate variable (scientific, literary) in critical thinking and general (mathematical) reasoning in favor of the scientific branch.
4- There are differences with respect to the variable of academic specialization (psychology, psychological counseling) in critical thinking and good general mathematical reasoning, the specialization of psychology.
Recommended Citation
منصور, غسان
(2022)
"التفكير الناقد وعلاقته بالاستدلال العام (الرياضي) دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسمي علم النفس والإرشاد النفسي في كلية التربية بجامعة دمشق. Critical thinking and its relationship to general (mathematical) reasoning, a field study on a sample of students from the Departments of Psychology and Psychological Counseling at the Faculty of Education at the University of Damascus,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 15:
Iss.
3, Article 1.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol15/iss3/1