•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى بناء اختبار مهارات التفكير الناقد باستخدام نظرية استجابة الفقرة. ولتحقيق هذا الهدف تم كتابة 228 فقرة من نوع الاختيار من متعدد، تغطي مهارات التفكير الناقد. ومن خلال التحكيم والتجريب تم الاحتفاظ بـ 89 فقرة. وطبق الاختبار على 444 طالباً وطالبة في المرحلة الأساسية العليا، و610 طالباً وطالبة في المرحلة الثانوية، و120 طالباً وطالبة في المرحلة الجامعية، وتم التحقق من افتراض أحادية البعد والصدق والثبات للاختبار. كما تم التحقق من مطابقة الاستجابات عن فقرات الاختبار لنماذج نظرية استجابة الفقرة، وقد اعتمدت الدراسة النموذج ثلاثي المعلمة، لكون تقديرات القدرة وفقاً له أكثر دقة منها للنموذجين أحادي وثنائي المعلمة خاصة عند مستويات القدرة العليا، واتصفت معالم الفقرات ومعلم القدرة بخاصية اللاتغير، وقد قدرت معالم الفقرات ودالة المعلومات لها، كما حسبت بعض إحصائيات الاختبار.

The current study aimed to build a test of critical thinking skills using paragraph response theory. To achieve this goal, 228 multiple-choice paragraphs were written, covering critical thinking skills. Through arbitration and experimentation, 89 paragraphs were preserved. The test was applied to 444 male and female students in the upper basic stage, 610 male and female students in the secondary stage, and 120 male and female students at the university stage. The assumption of one-dimensionality, honesty and stability of the test was verified. It was also verified that the responses to the test items matched the paragraph response theory models, and the study adopted the three-parameter model, because the ability estimates according to it are more accurate than for the single- and dual-parameter models, especially at higher levels of ability. Paragraphs and their information function, as some test statistics were calculated.

Included in

Education Commons

Share

COinS