Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر إستراتيجيتي دورة التعلم المعدلة 5E، ونصوص تغيير المفاهيم، والطريقة التقليدية في فهم طلاب الصف التاسع الأساسي لمفاهيم البناء الضوئي والتنفس في النباتات.
وتم تطوير اختيار مفاهيم البناء الضوئي والتنفس في النباتات المستخدم في هذه الدراسة، اعتماداً على البيانات التي تم الحصول عليها من خلال المقابلات، التي أجريت مع عدد من معلمي الأحياء في مرحلة التعليم الأساسي، ومراجعة الأدب التربوي ذي الصلة، حيث تم تطبيقه كاختبار قبلي وبعدي على عينة مكونة من (102) من طلاب الصف التاسع الأساسي موزعين في ثلاث شعب في إحدى المدارس الأساسية للذكور في منطقة مدنية. وقد وزعت هذه الشعب عشوائياً لتشكيل المجموعة الضابطة والمجموعتين التجريبيتين. أما المجموعة التجربة الأولى (ن= 33) فقد تم تدريسها بطريقة دورة العلم المعدلة 5E، ودرست المجموعة التجريبية الثانية (ن= 34) باستخدام نصوص تغيير المفاهيم، في حين درست المجموعة الضابطة (ن= 35) بالطريقة الاعتيادية (التقليدية)، وتم استخدام متغيرا الاتجاهات نحو العلوم، وعلامات اختبار مفاهيم البناء الضوئي والتنفس في النباتات القبلي كمتغيرين مصاحبین.
وأشارت نتائج الدراسة إلى تفوق المجموعتين التجريبيتين (مجموعة دورة التعلم المعدلة 5E، ومجموعة نصوص تغيير المفاهيم) وبدلالة إحصائية على المجموعة الضابطة (الاعتيادية) في فهم مفاهيم البناء الضوئي والتنفس في النباتات. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبيتين في فهم مفاهيم البناء الضوئي والتنفس في النباتات، وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء النتائج.
This study aimed to investigate the effect of the modified 5E learning cycle strategies, the Changing Concepts texts, and the traditional method in understanding the concepts of photosynthesis and respiration in plants by ninth graders.
The selection of the concepts of photosynthesis and respiration in plants used in this study was developed based on data obtained through interviews conducted with a number of biology teachers in the basic education stage, and a review of the relevant educational literature, which was applied as a pre and post test on A sample of (102) of the ninth grade students divided into three classes in a primary school for boys in a civilian area. These people were randomly distributed to form the control group and the two experimental groups. As for the first experimental group (n = 33) it was taught using the modified science cycle 5E method, and the second experimental group (n = 34) was taught using concept-changing texts, while the control group (n = 35) was taught by the usual (traditional) method. Variable trends towards science, and test scores of the concepts of photosynthesis and respiration in tribal plants as accompanying variables.
The results of the study indicated the superiority of the two experimental groups (the modified learning cycle group 5E, and the group of texts changing concepts) with statistical significance over the control group (normal) in understanding the concepts of photosynthesis and respiration in plants. The results also showed that there were no statistically significant differences between the two experimental groups in understanding the concepts of photosynthesis and respiration in plants. The study concluded a number of recommendations in the light of the results.
Recommended Citation
الخوالدة, سالم عبد العزيز
(2022)
"أثر إستراتيجيتي دورة التعلم المعدلة ونصوص تغيير المفاهيم في فهم طلاب الصف التاسع الأساسي لمفاهيم البناء الضوئي والتنفس في النباتات. The effect of the modified learning cycle strategies and the Concept Changing texts on the understanding of the basic ninth graders of the concepts of photosynthesis and respiration in plants.,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 15:
Iss.
3, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol15/iss3/6